Hat hazai influencer, illetve a velük közreműködő reklámügynökségekkel és hirdető cégekkel szemben a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt indított eljárást a GVH – olvasható a Gazdasági Versenyhivatal közleményében.
2023 novemberében a hazai influenszerek reklámozási gyakorlatának áttekintése érdekében online ellenőrzést tartott a Versenyhivatal: 28 magyar véleményvezér különböző közösségi platformokon (Instagram, YouTube, Facebook, TikTok) közétett tartalmait vizsgálták
A GVH elemzéséből kiderült: az influenszerek 20 százaléka tartja minden esetben be a reklámjelleg feltüntetésére vonatkozó szabályokat, a többség (54 százalék) általában (de nem mindig) jelzi a promóciós tartalom tényét. A véleményvezéreknek mintegy negyede soha, vagy csak nagyon ritkán tesz erről közzé bárminemű tájékoztatást.
A publikált tartalmak fizetett jellegének feltüntetési módjában is tapasztalt hiányosságokat a a Gazdasági Versenyhivatal.
Hat érintett véleményvezér
A megismert adatok alapján hat hazai influenszert (Dancsó Péter – „Videómánia”; Forstner Csenge, Fördős Zoltán – „Fördős Zé”, Halmi Bence, Kása Roland – „Rolix”, Strenner Antal– „Whisper Ton”) érintően indított versenyfelügyeleti eljárásokat a GVH.
Az érintett a véleményvezérek egyes reklámozó vállalkozások termékeit, szolgáltatásait, vagy márkáit népszerűsítő tartalmakat jelenítettek meg a közösségi platformjaikon, amikért az érintett vállalkozások feltehetően ellenszolgáltatást nyújtottak .
Ami viszont sem a vizsgált tartalmak képi világában, a videókban, illetve a leírásokból nem teszik egyértelművé a fogyasztóik számára.
A promotáló cégeket is eljárás alá vonták
Az „érdek-elvű” felelősség elvéből következően az influenszerek mellett az őket promotáló reklámügynökségeket és egyéb hirdető vállalkozásokat is eljárás alá vonhatja a GVH.
Biztosan a versenyfelügyeleti eljárások lezárulta után mondható ki, hogy jogsértést követtek-e el az érintett személyek és vállalkozások. Ennek biztosított időtartama három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal hosszabítható meg.
A GVH hangsúlyozta, hogy az influencereknek jól észlelhetően, egyértelműen és közérthetően szükséges feltüntetniük, hogy a közzétett tartalomért ellenszolgáltatásban részesültek.
A versenyhatóság edukatív módszerekkel igyekszik felhívni a figyelmet ezek elmulasztásának a jogkövetkezményeire.
A hazai gazdaságban is egyre nagyobb szerephez jutnak az influencerek. Épp ezért az Economx legutóbb konferenciáján Pachert Balázs, a BalázsKicks tulajdonosa és Diller Kevin is megosztotta a nézőkkel a tapasztalatait.
Május 31-én a Müpában tartjuk a következő: Macronomx Meetup konferenciánkat, ahol több prominens piaci szereplőt és kormányzati személyt is meghallgathatnak majd.