Október 4-én, az Index egyik olvasója szeretett volna eljutni Tatáról Budapestre, vonattal. A MÁV 4921-es számú járatára 20 óra 27 perckor indult el Kelenföldre, amire a menetjegy 1235 forintba került.

A vonat Bicskén is megállt, sőt, hosszasan várakozott. Ez a MÁV-nál már nem szokatlan jelenség, bármikor előfordulhat, hogy forgalmi okok miatt nagyjából 10 percet áll a vonat a megállóban. Ám még ennyi idő elteltével sem mozdult a vonat semerre, az utasok pedig egyre türelmetlenebbek lettek – írja a lap.

Kis idő múlva azonban feltűnt a kalauz, aki közölte: nem forgalmi vagy technikai okokból áll a járat, hanem azért, mert lejárt a mozdonyvezető munkaideje. Ezután a legtöbben úgy döntöttek, hogy leszállnak, és megvárják az egy órával később érkező vonatot, így 21:30 helyett csak 22:30-kor érkeztek meg Budapestre. Mint kiderült, így jártak jobban, hiszen az eredeti járat csak 10 perccel következő vonat után indult tovább, mert a másik mozdonyvezető akkor ért oda.

Hasonló eset már 2019-ben és 2020-ban is előfordult. Előbbi évben Csomádon hagyta ott a vonatot a mozdonyvezető, míg utóbbi esetben Újpesten. Mindkét esetben ugyanabból az okból tettek így: lejárt a munkaidejük.

A 2020-as esetet követően a MÁV közleményben azt írta, felülvizsgálják azokat a mozdonyvezetői szolgálatokat, amelyek elérik a 12 órás határt. Mindezt épp azért akarták megtenni, hogy hasonló eset többé ne forduljon elő.

FRISSÍTÉS (20.49):

Cikkünk megjelenését követően a MÁV elküldte állásfoglalását szerkesztőségünk részére, melyet alább változtatás nélkül olvashat:

„Mozdonyvezető kollégánk nem azért nem vitte tovább a járatot, mert a műszakja lejártával arra nem volt hajlandó, hanem mert a 10 óra vezetési idejét meghaladta volna. A rendkívül szigorú szabályok miatt erre nem volt lehetősége. Az őt váltó kolléga biztosításáról a vasúttársaság a lehető leggyorsabban igyekezett gondoskodni, a második mozdonyvezető eljutását azonban érdemben hátráltatta a korábbi – Tatabánya térségében történt – gázolásos baleset, illetve az annak következtében blokkolt, lelassult vasúti közlekedés. Határozottan cáfoljuk ugyanakkor azt az értesülést, hogy kollégánk elhagyta volna a szerelvényt: a szolgálatát meghosszabbítva is a járművön maradt és áram alatt tartotta azt, vagyis a kocsikban mindvégig volt világítás, fűtés és működtek az ajtót, az első mozdonyvezető tehát a járművet biztosítva várta be a váltótársát. A tatabányai gázolásos balesetre visszavezethető rendkívüli helyzet miatt utasaink megértését kérjük.”

Hiába a 800 ezres bér, így is csoda, hogy mennek még a vonatok

Legalább 4500 munkavállaló hiányzik a MÁV-nál, több területen is kimerítik túlóra-keretüket a dolgozók. Ha többre kíváncsi, itt olvashat tovább.