A sikeres elméleti vizsga után ma a hatályos hazai jogszabály szerint minimum 29 órát kell vezetni egy B kategóriás jogosítványra pályázó tanulónak, és legalább 580 kilométert ahhoz, hogy gyakorlati vizsgára bocsátható legyen.
A gyakorlat azonban azt mutatja, hogy a sikeres vizsgához szükséges vezetéssel töltött óraszám az utóbbi években folyamatosan és töretlenül nő. Egyebek mellett erről beszélt a Közlekedésbiztonság szakportálnak Szőcs Károly, az eduKRESZ e-learning tananyagok és az e-Titán képzésadminisztrációs rendszer fejlesztésével és forgalmazásával foglalkozó E-Educatio Információtechnológia Zrt. vezérigazgatója.
Ma már egy átlagos tanuló 46-47 óra vezetés után vállalkozhat a vizsgára a siker reményében, és sokaknak még így sem sikerül az első próbálkozásra. Átlagosan minden második nekifutás jár sikerrel. A szakember szerint több oka van annak, hogy évről évre nő a sikeres vizsgához szükséges vezetéssel töltött órák száma – írja a Totalcar.
40 éve, amikor én szereztem jogosítványt, a fiatalok, főleg a fiúk szinte versengtek azért, hogy kinek lesz először jogosítványa. Akkor is, ha a családban nem is volt autó. Fontos volt egy akkori fiatalnak, hogy legyen jogosítványa. Mára a helyzet sok szempontból és jelentősen megváltozott, ami hatással volt a fiatalok motivációjára is. Az autók ára és fenntartásuk költsége magas, ez az egyik oka, hogy egyre nő azoknak a száma, akiknek egyre kevésbé sürgős a vezetői engedély megszerzése. Ugyanakkor nemcsak ez a változás mozgatórugója
– mondta Szőcs Károly.
A mai fiatalok szerinte főleg az olyan nagyvárosokban élők, ahol jó a közösségi közlekedés, ellenben egyre nehezebb autóval közlekedni, másképp élnek és sok mindenről másképp is gondolkodnak, mint a szüleik generációja.
Egyre többen gondolják, hogy nincs szükségük autóra, hiszen mindenhova elviszi őket a busz, a metró, a villamos. Ha pedig nem, akkor ott van a kerékpár, a robogó, nem beszélve a mostanság gombamód szaporodó mikromobilitási eszközökről. A városokban gyakran lassabban ér célba az ember autóval. És amikor végre célba érnek ott a kérdés, hogy hol parkolhatnak le.
Valószínűleg mindezeknek is köszönhetően kitolódott a jogosítványszerzés jellemző életkora – tette hozzá.
Annak ellenére, hogy már akár 17 évesen jogosítványhoz juthatnának a fiatalok, a B kategóriás képzésekre jelentkezők átlagéletkora most 24 év körül van és akkor is a leggyakrabban az a motivációjuk, hogy a munkához, az elhelyezkedéshez van szükség a vezetői engedélyre.
A nagyobb forgalom is szerepet játszik
Szőcs Károly szerint mindezeken túl az elmúlt évek, évtizedek során jelentősen megnövekedett forgalomsűrűség is hatással van a jogosítvány iránti igény változására. Elsősorban a nagyvárosokban sokkal nagyobb megterhelést jelent a sofőrök számára a vezetés napjainkban, mint 20-30 évvel ezelőtt vagy még régebben. Miközben az autózással járó előnyök a városokban mára szinte eltűntek.