Kedden derült ki, hogy Lázár János építési és közlekedési miniszter ingyenessé tenné a 14 éven aluliaknak a tömegközlekedést, miután szerinte még soha ennyien nem használták a MÁV és a Volán járatait. A tárcavezető mindezt a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) rendezvényén jelentette be előadásában, amelyet budapesti cégek vezetőinek tartott szűk körben.
Lázár János arra azonban nem tért ki, hogy minderről született-e már kormánydöntés, a szövegkörnyezetből inkább úgy tűnt, hogy ez egy reális, komolyan vehető szándék. Mindenesetre Lázár János közlése alapján az ország- és vármegyebérletek megjelenésével soha annyian nem használták a MÁV és Volán hálózatát, mint 2023-ban.
Mintegy 50-100 ezer olyan új bérletes jelent meg a rendszerben, akik eddig nem használták a közösségi közlekedést.
Budapest főpolgármestere, Karácsony Gergely közösségi oldalán reagált Lázár János szavaira. Mint ismert, a főváros vezetése 2021 szeptemberétől tette ingyenessé a budapesti közösségi közlekedést a 14 éven aluliak számára. Az intézkedés célja mindenekelőtt az volt, hogy csökkentsék a gyermeket nevelő családok terheit.
Karácsony Gergely keddi bejegyzésében ritka pillanatnak nevezte, hogy Lázár János egyetért vele. Majd kifejtette, hogy a közösségi közlekedés egy alapvető közszolgáltatás, amit minél szélesebb körben kell elérhetővé tenni, és alapvetően közpénzből kell finanszírozni. Másrészt a fizetési kötelezettség alól először azokat kell mentesíteni, akik számára az valóban súlyos terhet jelent: mint például a többgyerekes családok vagy az álláskeresők, akik szintén ingyen utazhatnak Budapesten.
A megfizethető megyei bérletek bevezetése a helyközi közlekedésben nagyszerű lépés volt a kormány részéről. A minap a közlekedési miniszter a 14 éves korig tartó ingyenesség felvetésével tulajdonképpen a fővárosban működő modell teljes átvételére tett javaslatot. Csak egyetérteni tudok
Ugyanakkor a főpolgármester azt is hozzátette, hogy a szociális kedvezmények miatti bevételcsökkenést, és az infláció miatt növekvő kiadásokat a fenntartónak kompenzálnia kell. Ezt az állam szerinte a fővárossal szemben nem tette meg, ami súlyos állapotokat idézett elő a MÁV-nál és a Volánbusznál.
Önmagában az keveset ér, ha a közösségi közlekedés megfizethető, jónak is kell lennie. Érdemes ebben is Budapestet követni!
– fogalmazta meg kritikai észrevételeit Karácsony Gergely.