Veszélyes sárgabarack, rákkeltő konyhai eszközök, allergén tejes turmix, szalmonellás szezámpaszta, szennyezett csipsz, kiolvadt mirelit termék, romlott vagdalt hús konzerv – íme néhány példa az lemúlt időszak terméséből. Ezeket a termékeket hívta vissza a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) a sajtóhírek szerint. 

Azonban ezután már a vásárlóktól is függ, hogy ezekkel a termékekkel mi lesz. Illetve az is egy kérdés, hogy

egyáltalán követik-e a fogyasztók ezeket a híreket. 

Hogy kiderítsük az igazságot, a legnagyobb kiskereskedelmi láncokhoz fordultunk, és végül a Spar és a Lidl révén betekinthettünk némileg a kuliszák mögé is. 

A Spar közlése szerint kevésszer kell vásárlói visszahívást alkalmazniuk, mert

az esetek többségében már gyártói jelzés, logisztikai vagy áruházi jelzés alapján zárolni tudják a problémás terméket.

Amennyiben az érintett termék mégis a vásárlókhoz kerül, akkor azt az értékesítés helyén tájékoztató táblával, illetve a honlapukon transzparensen jelzik – hangsúlyozták.

Arra vonatkozóan viszont nem gyűjtenek adatot, hogy hány százalékát hozzák vissza a vásárlók a visszahívott termékeknek. Ez a szám egyébiránt függ a terméktől,

  • a probléma jellegétől (például egy hibás allergén jelölés értelemszerűen, csak az érintetteket aktivizálja),
  • a termék lejárati idejétől (friss termék esetén már lehet elfogyasztotta a vevő, hosszabb lejárat esetén még a háztartásban van),

de nagyságrendileg ez a visszahozott tétel a néhány darabtól az egy-kétszáz darabig terjedhet.

A Spar minden esetben a termék aktuális fogyasztói árát adja vissza, az érintett maradék készletet pedig megsemmisítik, illetve általában a NÉBIH határozat elő is írja, hogy hogyan kell dokumentálni a termék további sorsát.

A visszahívásokkal kapcsolatban a Lidl Magyarország azt közölte az Economx-szal, hogy egy jól működő, standardizált, a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően gyors reakcióra képes rendszert működtet, így az áruházlánc kollégái jól felkészültek az ilyen helyzetekre, ezáltal felmerülő termékprobléma esetén a fogyasztókat gyorsan tudja tájékoztatni, és azonnali hatállyal megkezdődhet az érintett termékek visszagyűjtése. 

A visszaérkező termékeket, valamint a fennmaradó raktárkészletet a vállalat megsemmisíti – árulták el. Ugyanakkor az éves szintű kifizetés összegét, valamint a százalékos arányt azonban a Lidl üzleti titokként kezeli.