A piliscsabai PPKE-campus évek óta zömében kihasználatlanul áll, miután a Pázmány Péter Katolikus Egyetem (PPKE) 2020 végén elköltözött. Az épületkomplexumot az állam az egyetem és a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia közti ingatlancsere keretében szerezte meg:

négy éve az Orbán-kormány a Magyar Rádió emblematikus palotanegyedbeli épületeit „elcserélte” a Pázmány Péter Katolikus Egyetem ingatlanegyüttesére Piliscsabán, de még mindig nem döntötte el, mihez is kezd az üresen maradt ingatlannal.

A Népszava azt írja, hogy bár korábban több terv is készült a terület fenntartható fejlesztésére, a konkrét döntés továbbra is késik, miközben az épületek állapota folyamatosan romlik.

A hátrahagyott piliscsabai épületek kezelését egy 2021 szeptemberében 6 milliárdos tőkével gründolt alapítványra bízták, a Makovecz Campus Alapítvány feladatai között szerepel

  • a tudáspark;
  • és oktatási központ létrehozása;
  • valamint a nemzeti identitástudat erősítése. 

Az alapítvány azonban eddig kevés kézzelfogható eredményt mutatott fel: mindössze néhány kisebb rendezvényt  tartottak, egy kisebb épületet újítottak fel 250 millió forintért, a héten pedig kiírtak egy tendert egy másik renoválására.

A 45 fős szervezet béreire és juttatásaira már több mint 1,5 milliárd forintot költöttek.

A campus fenntarthatóságát korábban az épületek eredeti kialakítása is megnehezítette:

  • a Makovecz Imre tervezte épületek nem feleltek meg a korszerű egyetemi igényeknek;
  • a rossz akusztika;
  • a nem hatékony térkihasználás;
  • és a magas fenntartási költségek miatt az intézmény már 2010-től a budapesti bázisát erősítette.

A terület jövője továbbra is bizonytalan. Korábban felmerült, hogy a HUN-REN Magyar Kutatási Hálózat egyes funkciói költözhetnek ide, a kormány azonban még nem hozott végleges döntést. A minisztérium legutóbbi válasza szerint egyelőre nincs konkrét terv a piliscsabai campus hasznosítására.

A kormány féláron vásárolná meg az Akadémia ingatlanjait, hogy kiszervezze a kutatóhálózatot Az összesen közel száz épületet jóval a piaci ár alatt, 80 milliárd forintért szerezné meg a kabinet, a kisebbik rossz megoldást választva az MTA vezetése elfogadja az ajánlatot. Erről ITT olvashat bővebben.