A Telexhez szivárgott ki az Építési és Közlekedési Minisztériumtól (ÉKM) egy dokumentum, amely szerint a jövőben forgalomba helyezett példányok mellett a már forgalomban lévő elektromos hálózatról tölthető, de alapvetően nem elektromos hajtású autók rendszámát szintén hagyományosra cserélnék a következő műszaki vizsgán.
Ha a döntésbe bevonják az úgynevezett hatótávnövelővel (range extenderrel) ellátott villanyautókat is, akkor összesen 33 ezer járművet érinthet a változás, ami nem kevés, tekintve, hogy 74 ezer zöld rendszámot adtak ki június végéig, a Belügyminisztérium adatai szerint.
Így továbbiakban csak a hagyományos villanyautók, és egyéb járművek használhatnák a környezetkímélő konstrukciókhoz kitalált, 2015-óta létező zöld alapszínű hatósági jelzést, azaz a plug-inek elveszítenék a számos magyar településen biztosított ingyenes közterületi parkolási lehetőséget.
Az ÉKM az Economxnak elárulta, valóban dolgoznak a közlekedési szabályok felülvizsgálatán, aminek a keretében foglalkoznak a zöld rendszámokkal is.
Részletekről még nem tudunk beszámolni, de olyan megoldást keresünk, amely bevezetése után a zöld rendszám nemcsak egy kiváltság lesz, hanem annak használói valóban környezetkímélő gépjárművek felhasználói lehetnek
– válaszolta portálunknak a Lázár János által vezetett tárca.
A tulajdonosok milliókat is bukhatnak
Súlyos milliókat bukhatnak a plug-in tulajdonosok, ha lekerül az autókról a zöld rendszám, ám a szakértő szerint az állami beavatkozás oka többek között pont az, hogy a hibridek gazdái nem voltak elég progresszívak. Bővebben >>>Mit gondolsz erről?
A Pulzus kutatóintézeten keresztül az Economx kíváncsi volt a magyar lakosság véleményére is. A megválaszolandó felvetésünk így hangzott:
Kormányzati terv, hogy elvegyék a zöld rendszámot, így az ingyenes parkolási lehetőséget a plug-in hybrid (vagyis részben elektromos, részben hagyományos meghajtású) autók tulajdonosaitól. Az ok, hogy sok tulajdonos az elektromos meghajtást nem használja, lényegében csak hagyományos módon üzemelteti autóját.
A többség változtatna
Nos, a válaszadók legnagyobb hányada, 39 százaléka teljesen egyetért a szigorítással, ugyanis szerintük a kedvezmények csak a teljesen elektromos meghajtású járművekre járnak.
Ha ehhez hozzávesszük azt a 20 százaléknyi válaszadót, akik részben ugyan, de egyetértenek, azzal a kitétellel, hogy valamilyen kedvezmény járna a plug-in hibridek tulajdonosainak, akkor kijelenthetjük, hogy a magyarok többsége szerint lépni kellett a kérdésben.
A válaszadóknak mindössze 12 százaléka gondolta úgy, hogy plug-in tulajdonosként továbbra is élne a zöld rendszám adta kiváltságokkal és/vagy mert szerinte a hibrid járművek is sokkal környezetkímélőbbek, mint a hagyományos autók.
Minél tanultabb, annál megengedőbb
Érdekes társadalmi kérdés a válaszok vizsgálata iskolai végzettség alapján.
A felsőfokú végzettségű válaszadóknak mindössze a 31 százaléka osztja teljes mértékben a kormányzat álláspontját, viszont ők adják a többségét a részben egyetértők, a részben tiltakozók, és az egyet nem értők csoportjának is.
Ezt persze nem csak a zöldsznobsággal magyarázhatjuk, sokkal valószínűbb, hogy a magasan kvalifikált emberek azok, akik nagyobb eséllyel tulajdonosai a plug-inoknak.
A nők megint józanabbak
A válaszok nemek szerinti eloszlásnál szembetűnő a nők világlátása: 69 százalékuk szerint valamit kell kezdeni ezzel a helyzettel, sőt, 46 százalékuk egyet ért a plug-in tulajdonosok kedvezményeinek visszavágásával. A férfiak kétharmada viszont keresne valami kiskaput, és csak egyharmaduk gondolkodik úgy, ahogy Lázár János minisztériumában.
Nem plug-innak való vidék
A települések szerinti bontásból kiderül, hogy leginkább a nagyvárosokban (főváros, vármegyeszékhely) élők tennék helyre a plug-inoskokat, mindkét csoport több mint hatvan százaléka szigorítana. Ezzel szemben a községekben élők vannak többségben azok között, akik nem nyúlnának a jelenlegi szabályozáshoz. Itt is inkább a tulajdonosi körben keresnénk a válaszokat, hiszen számos olyan település van, ami ugyan község, nagyközség, ám mégis rendkívül gazdag emberek lakják.
Generációs probléma
Talán az sem olyan meglepő, hogy a hatvan évesnél idősebb honfitársaink értenek leginkább egyet a teljes szigorral, míg a 18-39 évesek úgy látják, a jelenlegi felhasználás mellett is maradhatnak a zöld rendszámok.
Új KRESZ kell!
Egyébként valóban a plug-inok használata táplálja a kormányzat bizonytalanságát.
Sajnos a legtöbb tanulmány valóban arra jut, hogy a tulajdonosok nem töltik a plug-ineket. Cégautók esetén, különösen akkor kiugró ez a hozzáállás, ha céges benzinkártya van, de töltési lehetőség nincs, esetleg otthon, saját költségen kellene megoldani
– sokaknál eddig tart a progresszív szemlélet - fogalmazott a szigorítással kapcsolatban az Economxnak Horváth Máté, a Totalcar újságírója.
A szakíró ugyanakkor felhívta a figyelmet arra is, hogy a már meglévő és/vagy rendeltetésszerűen használt plug-inek tulajdonosai szempontjából a legfájóbb mégis az, hogy milliókat fektettek be egy technológiába/konstrukcióba, amiből visszamenőleg terveznek kivenni pozitív elemeket, ez nehezen védhető lépés az állam részéről. A plug-inekkel egy kalap alá venni a range extenderes villanyautókat szintén hiba lenne, hisz ezeknél a hatótáv eleve nagyobb, a benzinmotor csak ritkán jár, gyakorlatilag joker.
De nemcsak a plug-inok kapcsán kell átírni a közúti szabályokat. Ahogy arról írtunk, a kormányzat a saját bevallása szerint sem tud mit kezdeni sem az elektromos rollerekkel, sem pedig a nagyteljesítményű autókkal, így - egyelőre legalábbis titokban - új KRESZ megalkotására készül.