Szerda 13 órától demonstrációt tartanak a taxisok, ezt az eseményt az egyik szerveződésük, a Taxisok Érdekvédelmi Szervezete vette szárnyai alá. Azt tervezik, hogy a Hősök terén összegyűlnek, majd öt helyszínre tovább hajtanak a megmozdulásuk keretében. 14 óra után az alábbi helyszínekre szervezik a felvonulásokat

  • Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM);
  • Városháza;
  • Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM);
  • Pénzügyminisztérium (PM);
  • Budapesti Közlekedési Központ (BKK).

Ezzel összhangban kíváncsiak voltunk, mennyire egységes, vagy épp széttagolt a demonstráló taxisközösség és az érdekvédelmük két szereplője. Az egyik oldal a kompromisszumos párbeszédben, míg a másik a csendes, forgalmat befolyásoló tiltakozásban hisz, miközben van, amiben abszolút egyetértés mutatkozik. A kormányzat időközben hajlik arra, hogy újabb gesztusokat tegyen az egyéni vállalkozóként működő taxisok felé.


A Taxisok Érdekvédelmi Szervezetének fő követelései a következők:

  • az alanyi adómentesség határának emelése és folyamatos igazítása az aktuális gazdasági környezethez;
  • az inflációkövető adózás elutasítása, amely a vállalkozások mellett az egész lakosságot terheli;
  • a fővárosban is vezessék be a taxislétszám-korlátozást, ahogy azt más nagyobb magyarországi városokban már megtették;
  • az adózási rendszer további átdolgozását is szorgalmazzák, és konkrét javaslatokat nyújtottak be.

Az érdekvédelmi szervezet egyébiránt minden illetékes minisztériummal és a Főpolgármesteri Hivatallal is felvette már a kapcsolatot.

Van már részeredmény

A szervező Taxisok Érdekvédelmi Szervezete részéről Szilágyi László sajtókoordinátor lapunknak elöljáróban kijelentette:  

„nem zárják le az utakat a taxisok, hanem úgy állnak körbe, hogy felvonulnak és demonstrálnak, blokád nélkül”.  

Szavai alapján a Hősök tere után az öt megadott helyszínre túrajáratszerűen, váltva indulnak el. Csendes, békés felvonulásra számít a sárga autókkal.

Emlékeztetett arra, hogy a legutóbbi felvonulásukon nagyjából 500 autó volt, azok parkoltatása pedig nem okozott akkora problémát, hogy jelentősen akadályozta volna a forgalmat. 

A környező utcákban viszont valamennyire lassíthatja a forgalmat, ezért türelmüket kérjük az arra közlekedőknek 

– fűzte hozzá, megjegyezve, ezt a torlódást igyekeztek előre jelezni a nyilvánosság előtt.

Megítélése szerint mindezt tovább nehezítheti a mai nap időjárása.

Azt illetően, hogy az esemény nyomán milyen eredménnyel számolnak, Szilágyi László az Economx érdeklődésére elmondta, 

a követeléseik között már van olyan pont, ami már most teljesülni látszik.

Az egyik kérésük ugyanis abból áll, hogy az egyéni vállalkozók esetén az alanyi áfa adómentesség 12 milliós értékhatárát emeljék meg 18 millió forintra. Utalt rá, hogy Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter épp kedden erősítette meg, még idén terveznek ennek eleget tenni. Ez egyébként minden kisvállalkozót érinthet Magyarországon. 

A másik követelésük a budapesti létszámkorlát, ebben is körvonalazódik a főváros részéről, hogy hajlanak a jogszabály módosítására, azaz ne lehessen tovább növelni a taxisok számát. A koordinátor érvelése szerint

ez védené a meglévő taxisofőrök állományát, egyúttal a minőségét is növelné.

Budapest kapcsán kiemelte: a város nem is bírna el már több személyszállítót. Ezért szeretnék, hogy ebben legyen egy limit, amilyenre nemzetközi példákat is látni. Ebben kívánnak döntéshozói oldalról támogatást szerezni. 

A fő pontokon túl szeretnék elérni a taxisok bevonását a jogszabályalkotásba, egyes KRESZ-módosításokat, továbbá érdekvédelmi szervezetként nyitottak más szabályozási kérdések megvitatására is – fejtette ki az Economxnak Szilágyi László.

Taxi Budapesten
Kép: MTVA/Bizományosi, Róka Dániel

Célravezetőbb a kompromisszum?

Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) elnöke az Economxnek elmondta, viszonylag friss szervezet bonyolítja a szerdai demonstrációt, ők pedig a szabályozási környezethez nem mindenre kiterjedően álltak hozzá. Olyat kérnek a fővárostól is, ami törvénybe ütközik.

Létszámot nem lehet szabályozni, de meg lehet speciálisan határozni, milyen követelményeknek feleljenek meg a taxisok, illetve a gépjárműveik. Ez azonban mindenkire vonatkozna, és nem váltaná ki a közösség többségének támogatását – fűzte hozzá.

„Indirekt szabályozást alkalmazott már a Fővárosi Önkormányzat 2013-ban, 12 évvel ezelőtt” 

– elevenítette fel, hozzátéve, akkor a szövetséggel közösen alkották meg a budapesti taxirendeletet. Ezután 2015-ben, amikor módosították a fuvarszervezetekre vonatkozó szabályozást, a kormány elfogadta a vonatkozó kormányrendeletet. 

Az OTSZ vezetője kifejtette, ezek mellett a személyszállítási törvény, valamint egyéb műszaki rendeletek szabályozzák még a taxiszolgáltatást. Hasonlóképp idetartoznak az európai uniós rendeletek, melyeket szintén figyelembe kell venni. Kiemelte: 

a létszámstopot azért nem támogatta már 2013-ban sem a főváros, mert alkotmányellenes. Ez azóta nem változott. 

Ha valaki megfelel a feltételeknek, akkor a szolgáltatás nyújtásából nem lehet kizárni – szögezte le Metál Zoltán.

Jelezte, van olyan pontja a javaslataiknak, amivel egyetértenek, de több mint tíz éve úgy vélekednek, hogy a támogató demonstrációban hisznek, valami mellett foglalva állást. Ennek lett meg az eredménye 2015-ben.

Az elmúlt tíz évben arra törekedtünk, és arra törekszünk, hogy azokat az anomáliákat, problémákat, amiket mindig hoz az élet a szektorban, a tárgyalóasztal mellett pontosítsuk, és próbáljunk meg kompromisszumos javaslattal egy olyan irányba menni, amitől tudnak változni a körülmények. Az utcai demonstrációnak ezért nem vagyunk mi hívei.

Hangsúlyozta, az alanyi adómentes áfahatár emelésével a taxisszövetség is egyetért, de ezt már a kamarákkal közösen kérték. Szavai szerint megérti, hogy sokan türelmetlenek, de azt is figyelembe kell venni, hogy egy adónemváltozásnak hatása van a költségvetésre. Elég komoly bevételre van szüksége a büdzsének, de a pontos számokat a kormány, illetve a minisztérium ismeri – tette hozzá.

Az NGM tárcavezetőjének tegnapi bejelentését az OTSZ elnöke is eredménynek tekinti, ugyanakkor nem tartja célszerűnek magát a demonstrációt, mivel nyitott kapukat döngetnének a szervezők.

„Úgy nem lehet jóízűen tárgyalóasztalhoz ülni, hogy szeretnének bejutni a nyitott ajtón keresztül, de előtte az ablakot verik be egy kalapáccsal” – zárta gondolatait Metál Zoltán.

Három és fél évtizedre nyúlik vissza a taxis megmozdulások sikere

Ismeretes, az elmúlt éveket, évtizedeket több ízben tarkították különféle intenzitású és típusú taxis tüntetések, aktivitások, s végül mindegyik rövid úton érdemi eredményeket tudott elkönyvelni. A kimagasló sikerráta azóta él hazánkban, mióta a rendszerváltoztatás után, az 1990-es a taxisblokád idején olyannyira megbénult a főváros közlekedése, hogy az akkori kormány kénytelen volt eleget tenni a megfogalmazott követeléseknek. A fő kiváltó okot akkoriban az üzemanyag árának elszabadulása adta.