Négy pontból álló csomagot mutattak be a BKK szakemberei a trolibuszágazatot érintő fejlesztésekre vonatkozóan június 5-én, a közlekedésszervező székházában. A tervek szerint jelentősen bővülne a hálózat és új járművek érkeznének. A fejlesztés fontos lépés ahhoz, hogy a jövőben a közösségi közlekedést használók 100 százalékban elektromos hajtású járművekkel, kényelmesen, és mindenki számára hozzáférhető módon utazhassanak a fővárosban.

„A fővárosban az utazások kétharmada már ma is elektromos meghajtású közlekedési eszközökkel valósul meg, köszönhetően a villamosoknak vagy a metrónak. A nemrégiben felújított M3-as metró önmagában több utast szállít, mint az ország összes vonata. A további célok eléréséhez idén is folytatjuk az elmúlt években megkezdett hálózatfejlesztéseket. Ennek köszönhetően jövőre újabb vonalak nyílnak, új helyeken lesz felsővezeték, és új járművek érkeznek Budapestre” – emelte ki a BKK közleménye szerint Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere. 

Bővülő hálózat

Az akkumulátoros hajtásnak köszönhetően a trolibuszhálózat is növekedett az elmúlt években: míg 2019-ben csaknem 138 kilométer volt a trolibuszvonalak hossza, 2024-re mintegy 155 kilométerre nőtt. A BKK a következő években is nagy hangsúlyt fektet a hálózatfejlesztésre: 

2026 végéig közel 190 kilométerre, 2030-ra pedig akár 325 kilométerre is növekedhet a budapesti trolibuszvonalak teljes hossza.

  • Már jövő év végéig közvetlen kapcsolat jöhet létre a XIII. és a X. kerület között a 75-ös trolibuszvonal meghosszabbításával. A jelenleg a Jászai Mari tér és a Puskás Ferenc Stadion között közlekedő vonal keleti végállomása Kőbánya alsó vasútállomáshoz kerülne. 
  • Hosszabb útvonalon közlekedne a 81-es trolibusz, amely jelenlegi végállomása, az Örs vezér tere és a Mexikói úti földalatti-végállomás között járna.
  • Az Állatkerti körút és a Kós Károly sétány kereszteződésében új felsővezeték-kapcsolat épülne: ezt használná akár a 82-es trolibusz, amely így az Örs vezér tere és az Orczy tér között közlekedne.
  • 2026-ig megvalósulhat a 72-es trolibuszvonal meghosszabbítása Kőbánya alsóig a Kőbányai úton keresztül, a Pongrácz út fölé teljes hosszban felsővezeték épülne, a Kassai tér térségében is bővülne az infrastruktúra –, sőt visszaépülne a Diószegi Sámuel utca–Elnök utca fölötti szakasz is a mai 83-as járat felett.
  • 2027-re újabb városrészekben jelenhetnének meg a trolibuszok a BKK tervei szerint: Alsórákoson és a X. kerület több részén, így Óhegyen és Újhegyen, valamint Óbudán is trolik közlekednének.

„Az új fejlesztések eredményeként a külsőbb pesti kerületekben is megjelennek majd, valamint 80 év szünet után Budán is újra megindulhat a troliközlekedés. Elsőként a 9-es busz vonalán térhet vissza 90-es számjelzéssel troli Óbudára” – árulta el a hálózatfejlesztési terv részleteit Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója.

A BKK hosszú távú célkitűzése, hogy 2030-ig további fő közlekedési útvonalakon is megjelenjenek a trolibuszok. Így környezetbarát, alacsony padlós, önjáró és csendes járművek közlekedhetnének többek között a Rákóczi út–Thököly út tengelyen, Angyalföldön, Zuglóban és Újpalotán.