- 95-ös benzin: 641 Ft/liter,
- gázolaj: 653 Ft/liter.
A kormányzatnak vannak eszközei
a kormány kemény és puha eszközöket egyaránt alkalmazhat.
- A kemény eszközök szabályozásbeli változtatást jelölnek, ilyen volt például a benzinárstop, aminek keretében a kormány maximalizálta, hogy egyes üzemanyagtípusok esetében a kutak mennyit kérhetnek el a fogyasztóktól, illetve a fogyasztók egy csoportjától. A témáról bővebben ide kattintva olvashat >>>
- A puha eszközök keretében a kormány a piaci szereplőket a szabályozás változtatása nélkül igyekezhet a fogyasztóknak kedvező irányba orientálni. Erre jó példa volt az Európai Unió előírásai nyomán idén életbe lépő új jövedékiadókulcsok lépcsőzetes érvényesítése, amivel anélkül el lehetett kerülni a sokkszerű árváltozást, hogy azt a kormány előírta volna a piaci szereplőknek.
Abban a döntésben, hogy a kormány továbbra is puha eszközöket alkalmaz, vagy keményekhez nyúl, számos tényezőt mérlegelni szükséges – a FED kamatpolitikájától kezdve, a geopolitikai folyamatok alakulásán át, az üzemanyagpiac szereplőinek árazásáig. A feladat tehát rendkívül komplex, ráadásul mindössze egy-két nap van hátra a találkozóig, így nem bocsátkoznék egzakt jóslatokba
- az elmúlt hetek olaj- és üzemanyagáremelkedésében a legnagyobb szerepet Ukrajna oroszországi olajfinomítók elleni támadásai, valamint a közel-keleti fejlemények játszották. A további eszkalációval a geopolitikai kockázati prémium is tovább növekedhet, az enyhülés viszont mérsékelheti az árakat.
- Szerinte a következő változót az olajnagyhatalmakat tömörítő OPEC kartell jövőbeli döntései jelentik. Bár azok aligha függetleníthetők a geopolitikától, a piaci fundamentumok – az emelkedő árak, a kedvező gazdasági adatok és növekvő keresleti előrejelzések – egyre inkább a kvóták lazítását indokolnák.
- Végül, hazánk szempontjából nem elhanyagolható az sem, hogy Oroszország képes lesz-e tovább csökkenteni a nyugati olajjal szemben fennálló árhátrányát, hogy Horvátország és Ukrajna a jövőben is a szállítási költségek szisztematikus emelésén dolgozik-e és, hogy milyen irányba halad a forint árfolyama a dollárral szemben. Utóbbira egy sor makrogazdasági tényező mellett a jegybankok kamatpolitikája is hatással lesz.
Általánosságban elmondható, hogy az alapfundamentumok az árak enyhe csökkenését indokolnák, azonban jelenleg a geopolitikai és kereskedelmi konfliktusok nagyobb mértékű, ellentétes hatást gyakorolnak, így a piacot drágulás jellemzi
Árakról nem volt szó
Volt egy megegyezésünk a Magyar Ásványolaj Szövetséggel. Mi úgy látjuk, hogy van egy elcsúszás, ezért a hét második felére behívtam a MOL-t és a MÁSZT-t is
– mondta a hét elején a nemzetgazdasági miniszter annak kapcsán, hogy az elmúlt időszakban jelentősen megdrágultak az üzemanyagárak.
Az Economx kérdésére Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkár közölte,
a miniszter által is hivatkozott megállapodásban nem szerepelt konkrétum a kiskereskedelmi árakkal kapcsolatban.
A megegyezés arról szólt, hogy a hazai üzemanyag-forgalmazók igyekeznek a piaci lehetőségek korlátai között megőrizni az üzemanyagárak korábbi pozícióját, és ennek érdekében mindent megtesznek.
Az adó a legfontosabb
A miniszteri egyeztetés mozgásterét firtató kérdésünkre válaszolva elmondta azt is, ezeken nem lehet a cél az árak konkrét befolyásolása, hanem csak a piaci folyamatok áttekintésére, a lehetőségek megvitatására kerülhet sor. Adómódosításra javaslatokat a szakma nem kíván tenni, de azoknak a direkt és indirekt adóknak a számbevételére mindenféleképpen sor kerülhet az egyeztetéseken, amelyek aktuálisan felmerülnek az üzemanyagok kiskereskedelmi árának kialakítása során – magyarázta Grád Ottó.