Véget ért az energiahatékonysági kötelezettségi rendszerre (EKR) vonatkozó törvény módosításról szóló társadalmi egyeztetés, és ha kihirdetik a törvényt, jelentősen drágul az üzemanyag Magyarországon jövőre.

Az EKR működtetése uniós kötelezettség, a klímavédelmet szolgálja, célja az energiafelhasználás csökkentése. Ezt az uniós elvárást átfogó energiahatékonysági, egyben gazdaságélénkítő hatású állami programokkal is lehetne teljesíteni, helyette azonban

a jövő évtől a benzinkutasoknak jóval nagyon adót kell fizetniük.

Erről beszélt a vg.hu-nak Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke.

Az EKR alapján kivetett adó a rendszer 2019-es indulásakor literenként

  • 1,05 forint volt,
  • most 11 forint,
  • de a fizetési kötelezettség most tervezett megemelésével a 2023-as forgalom után literenként már 17,45 forintot,
  • a 2027-es után pedig 32,6 forintot kellene fizetni.

A benzinkutasok szövetsége múlt heti közleményében azt írta: az  EKR magyar szabályai szerint a benzinkutak kötelesek az általuk forgalmazott üzemanyag energiatartalmával arányos „megtakarításra”, előre meghatározott mértékben, és ezt a „megtakarítást” kell pénzben megváltani. Ennek mértéke 50.000 Ft/GJ.

Ezt a kötelezettséget kizárólag Magyarország kormánya terheli az üzemanyagokra, ezzel is növelve az üzemanyagok után fizetendő adót, és az üzemanyagok árát, ezen keresztül növelve az inflációt is.

Ugyanakkor ennek az adónemnek a létezését a nemzetközi üzemanyag ár összehasonlításokban egyszerűen elhallgatja.

A rendszer úgy működik, hogy minden évben a két évvel korábbi eladások utáni energiamegtakarítási adót kell befizetni, vagy megfordítva, egy aktuális évben annyi pénzt kell erre félretenni, amennyit majd két év múlva kell befizetni.