Nem nézik tétlenül a nagy családi vállalkozások Németországban, hogy egyre terjed az AfD párt által hirdetett ellenállás a külföldi vendégmunkásokkal szemben, mert szerintük a jobboldali populisták bevándorlókat célzó idegengyűlölete ellehetetleníti a gazdasági kilábalást

Ezért Türingiában, Brandenburgban és Szászországban a soron következő, szeptemberi választások előtt több mint negyven németországi vállalat indít közös plakátkampányt jövő hétfőtől, amelyben társadalmi és üzleti érvekkel agitálják a szavazókat.

A saját alkalmazottaikat is közvetlenül megszólító, fő üzenetük az, hogy ne szavazzanak az európai választásokon is fölényes támogatottságot szerzett, szélsőjobboldali AfD-re, különben elmenekülnek a befektetők és oda a jólét az országban.

Hadat üzennek a populizmusnak

A Welt által szokatlan és agresszív fellépésnek titulált, közös akcióban például olyan cégek vesznek részt, mint a Miele, az Oetker, a Würth, a Vaillant, a Stihl, a Trigema, a Sennheiser vagy a Schüco.

A nyíltan politizáló munkaadók szerint a német demokráciára és mint üzleti helyszínre is „nagyon veszélyes” az erősödő szimpátia a jobboldali eszmék iránt, amely főként a keleti országrészben jellemző. 

A nagyszabású fellépésben a 2019-ben ötven családi cég által meghirdetett „Made in Germany – Made by Diversity” kampány új kiadását tervezik, amelynek során országos reklámokban és a közösségi médiában jelentetnek meg egyértelmű üzeneteket a sokszínűség és a tolerancia mellett. 

Veszélyben a chipgyárak

„Érzékennyé akarjuk tenni az embereket, hogy elérjük, ne szavazzanak a jobboldali szélsőségesnek minősített AfD képviselőire” – nyilatkozta az új kampány kezdeményezője, Timm Mittelsten Scheid a Welt am Sonntagnak. 

Scheid a kezdeményezést a tervezett chipgyárakkal is kapcsolatba hozta Drezdában és Magdeburgban – mint mondta, Németországnak a világ minden tájáról szüksége van munkavállalókra. 

Azonban, ha a beruházók nem találnak alkalmazottakat, akkor a chipgyárak és a helyi beszállítók ellehetetlenülnek, de más cégeknek is máshol kellene termelniük a jövőben. Ez pedig gazdasági szempontból végzetes következményekkel járhat, és elvesznének az új technológiák, ötletek – fogalmazott.

Hozzátette: a németeknek nem szabad „hanyagul szavazniuk” az állami választásokon csak azért, hogy így fejezzék ki a haragjukat a kormánnyal szemben. 

Rászoktak az agitálásra

Meghatározó német vállalatok elsőként az idei európai parlamenti választások előtt indítottak közös kampányt a politikai szélsőségesség ellen, a jólét és a munkahelyteremtés érdekében.

Akkor olyan tőzsdei cégek, kisebb vállalkozások, illetve a Német Ipari Szövetség (BDI) és a Német Szakszervezeti Szövetség (DGB) fogtak össze, mint a Siemens, a Bosch, a thyssenkrupp, az Uniper, a Basf, illetve több nagy autógyártó, például a BMW, a Mercedes-Benz vagy a Volkswagen és a Daimler Truck. 

A „Kiállunk az értékekért” elnevezésű kampányban összesen 1,7 millió alkalmazottjuknak fogalmaztak meg üzeneteket arról, hogy a sokszínűség és az interkulturális együttműködés elengedhetetlen a gazdasági sikerhez.

Mint megírtuk: a Mercedes és a Siemens vezérigazgatói például a Frankfurter Allgemeine Zeitungnak adott interjúban szólították fel a dolgozóikat, hogy szavazzanak az AfD párt ellen.

Tárt karokkal várják a szakképzett munkaerőt

A németországi üzleti elit szerint ahhoz, hogy belátható időn belül fejlődni tudjanak, és fenntartsák a versenyképességet, sokszínű, szakképzett munkaerőre van szükségük a határokon túlról.

Legnagyobb európai partnerünknél jelenleg 1,73 millió betöltetlen állás van, a következő időkben pedig további 200-400 ezer szakképzett munkaerőre lesz szükség évente.

Kutatások szerint azonban a populizmus és a szélsőségesség elválaszthatatlanul összefügg az elszigeteltséggel és a kirekesztéssel. Ez pedig az innovációs kapacitás és a gazdasági teljesítmény csökkenéséhez vezet, ami leginkább a társadalom legsebezhetőbb rétegeit érinti.