A VW up!, a Toyota Aygo, a Peugeot 108 és hasonló mikro autók már évekkel ezelőtt kiszorultak az autópiacról. Most az olyan kisautók következhetnek, mint a Kia Rio, a Ford Fiesta, vagy a Mitsubishi Space Star. Idő kérdése, hogy a többiek, például a Stellantis modellek, vagy a Volkswagen Polo, a Skoda Fabia meddig húzzák még – hívta fel a figyelmet a Totalcar.
A gyártók arra hivatkoznak, hogy nem eltűnnek, hanem változnak a kategóriák: ennek köszönhetően a hagyományos ötajtós karosszéria helyett nagyobb autót, emelt crossovert tud venni a vásárló belépő modellként.
Igaz, azt már nem teszik hozzá, hogy ha csak magasságban is nő nagyobbra egy kisautó, az borítja a légellenállást, tehát növeli a fogyasztást, vagyis az általános kiadásokat. Ha mindezt elektromos hajtással vesszük számításba, akkor 60-70 kilométerrel alacsonyabb hatótávot kapunk pusztán azért, mert 10-15 centivel magasabban van a tető.
Tehát azzal, hogy a kisautót keresőket átterelik egy látszólag minimálisan, de mégis nagyobb autó felé, a vásárló rákényszerül arra, hogy azonos hajtással több üzemanyagot fogyasszon, és még a károsanyag-kibocsátása is magasabb
– mutat rá a szakportál.
A legolcsóbb újautó a piacon jelenleg a Mitsubishi Space Star, amely 4,4 millió forintért éppen elérhető készletről, de a következő lépcső már a Fiat 500 5,5 millióért, a Sandero 5,55-ért és a Kia Picanto 5,8 millióért. Vagyis,
ha a Space Star készlete elfogy, nem lehet majd 5 millió forint alatt új autót kapni Magyarországon.
Ennek hátterében részben az áll, hogy az autóipar alaposan átalakult. Olyan sztenderdeket állítottak fel, amiket magasabb kategóriájú autóknál könnyebb kivitelezni és beépíteni az árba, de a kisautóknál észrevehetően megdrágítja a gyártást.