Joe Biden amerikai elnök márciusban indított vizsgálatot a kínai járműszoftverek kiberbiztonsági kockázatainak feltárására. A washingtoni kormányzat elsődleges célja annak megakadályozása, hogy Kína vagy Oroszország feltörje a járműveket, vagy a hazai vállalatok által létrehozott szoftverrendszerekkel folytatott kommunikáció lehallgatása révén nyomon kövesse az autókat.

Az elmúlt hónapokban végzett vizsgálatok eredményeként radikális szigorításokat terveznek - számolt be a Bloomberg. 

A lépés magában foglalná a kínai és orosz technológia használatának és tesztelésének tilalmát az automatizált vezetési rendszerek és a járműkommunikációs rendszerek esetében.  

Míg a tilalmak főként a szoftverekre összpontosítanak, a szabályok néhány hardverre is kiterjednek majd.

Az amerikai Kereskedelmi Minisztérium azt tervezi, hogy már hétfőn nyilvánosságra hozza a javasolt szabályokat, amelyek megtiltanák a kínai és orosz gyártmányú hardverek és szoftverek használatát egyes járműtípusokban.

A gázüzemű és elektromos autók közül ugyanis sok olyan eszközzel van felszerelve, amely az internethez vagy a felhőszolgáltatásokhoz csatlakozik, így potenciális célpontjai lehetnek a hackereknek.

A Kereskedelmi Minisztérium egyelőre nem kívánt nyilatkozni az ügyben. Az viszont bizonyos, hogy Lael Brainard, a Fehér Ház Nemzeti Gazdasági Tanácsának igazgatója hétfőn Detroitban beszél a Biden-kormánynak az amerikai autóipar megerősítésére irányuló erőfeszítéseiről.

Kína vezető szerepet tölt be az elektromos járművek és az intelligens autók iparágában.

A BYD a tavalyi negyedik negyedévben több teljesen elektromos járművet értékesített, mint a Tesla.

Kína a maga részéről azt mondta, hogy tiszteletben tartja külföldi ügyfelei adatvédelmét és biztonságát, valamint a tisztességes verseny elveit, de a jelek szerint ez nem győzte meg teljességgel az amerikai szakembereket.

A javaslatot ismerő személyek elmondása szerint a tervezet különböző bevezetési időpontokat tartalmaz az egyes érintett szoftverekre és alkatrészekre vonatkozóan.

A teljes tilalmat 2025 januárjában szeretnék hatályba léptetni.

A vezetéstámogató és autonóm járműrendszerek, valamint a járműveket térképezés és műholdas helymeghatározás segítségével nyomon követő szoftverek mellett a szabályok a járműkommunikációs rendszerek hardverére is vonatkoznának. Ide tartozhatnak például az úgynevezett V2X-rendszerek, amelyek segítségével az autók kommunikálnak a közúti infrastruktúrával, más  járművekkel és a felhővel.