Joe Biden amerikai elnök márciusban indított vizsgálatot a kínai járműszoftverek kiberbiztonsági kockázatainak feltárására. A washingtoni kormányzat elsődleges célja annak megakadályozása, hogy Kína vagy Oroszország feltörje a járműveket, vagy a hazai vállalatok által létrehozott szoftverrendszerekkel folytatott kommunikáció lehallgatása révén nyomon kövesse az autókat.
Az elmúlt hónapokban végzett vizsgálatok eredményeként radikális szigorításokat terveznek - számolt be a Bloomberg.
A lépés magában foglalná a kínai és orosz technológia használatának és tesztelésének tilalmát az automatizált vezetési rendszerek és a járműkommunikációs rendszerek esetében.
Míg a tilalmak főként a szoftverekre összpontosítanak, a szabályok néhány hardverre is kiterjednek majd.
Az amerikai Kereskedelmi Minisztérium azt tervezi, hogy már hétfőn nyilvánosságra hozza a javasolt szabályokat, amelyek megtiltanák a kínai és orosz gyártmányú hardverek és szoftverek használatát egyes járműtípusokban.
A gázüzemű és elektromos autók közül ugyanis sok olyan eszközzel van felszerelve, amely az internethez vagy a felhőszolgáltatásokhoz csatlakozik, így potenciális célpontjai lehetnek a hackereknek.
A Kereskedelmi Minisztérium egyelőre nem kívánt nyilatkozni az ügyben. Az viszont bizonyos, hogy Lael Brainard, a Fehér Ház Nemzeti Gazdasági Tanácsának igazgatója hétfőn Detroitban beszél a Biden-kormánynak az amerikai autóipar megerősítésére irányuló erőfeszítéseiről.
Kína vezető szerepet tölt be az elektromos járművek és az intelligens autók iparágában.
A BYD a tavalyi negyedik negyedévben több teljesen elektromos járművet értékesített, mint a Tesla.
Kína a maga részéről azt mondta, hogy tiszteletben tartja külföldi ügyfelei adatvédelmét és biztonságát, valamint a tisztességes verseny elveit, de a jelek szerint ez nem győzte meg teljességgel az amerikai szakembereket.
A javaslatot ismerő személyek elmondása szerint a tervezet különböző bevezetési időpontokat tartalmaz az egyes érintett szoftverekre és alkatrészekre vonatkozóan.
A teljes tilalmat 2025 januárjában szeretnék hatályba léptetni.
A vezetéstámogató és autonóm járműrendszerek, valamint a járműveket térképezés és műholdas helymeghatározás segítségével nyomon követő szoftverek mellett a szabályok a járműkommunikációs rendszerek hardverére is vonatkoznának. Ide tartozhatnak például az úgynevezett V2X-rendszerek, amelyek segítségével az autók kommunikálnak a közúti infrastruktúrával, más járművekkel és a felhővel.