A novemberi Black Friday felpörgette az online vásárlásokat, amivel mindennapossá váltak a problémák a csomagkiszállításokban.
A szakszervezet az Economxnak jelezte: nem javult a munkaerőhelyzet a futárcégeknél, hanem a karácsony előtti főszezonra a legtöbb helyen inkább meghosszabbították a munkaidőt, ami nap mint nap emberfeletti teljesítményre kényszeríti az alkalmazottakat.
Nagyon kiszolgáltatott helyzetben vannak a kézbesítők, és ezzel a vásárlók is,
míg a cégek számára biztos a növekvő bevétel az internetes kiskereskedelem felfutásával – állapította meg az Egyenlő.hu.
Tele az automata, főhet a kereskedő feje
Az Economx olvasói a mostani akciós időszakban több tipikus problémát jeleztek.
A csomagkiszállítások késlekedése, a megfelelő tájékoztatás hiánya már szinte megszokott, de az is gyakori, hogy az előre kifizetett rendelések valahol „eltévednek” a rendszerben, és a vevő futhat a pénze után, mert a kézbesítési cím helyett máshol köt ki a szállítmány.
Ráadásul, hiába a folyamatos fejlesztések, a csomagautomatákba történő érkeztetés sem zökkenőmentes.
Például többekkel előfordult, hogy a vásárlás után néhány nappal azzal jelentkezett a webáruház munkatársa, hogy a megjelölt csomagautomata helyett másikat kell választani, mert a gyűjtőhely egy-két hétre előre már telítődött.
Az a jobbik eset, hogy a kereskedő ezt jelzi a vevőnek, keresve az alternatív megoldást, de a fogyasztó így is azzal szembesül, hogy csak késve juthat hozzá a termékhez.
Fenyegetés árán lett meg a kifizetett csomag
Arról is beszámoltak olvasóink, hogy például a hazai webáruházból havonta rendszeresen rendelt árut nem a megszokott módon, másnapi szállítással hozzák ki novemberben, hanem az online shop türelmet kér, és legalább 7-10 napot kell várni a napi fogyasztású termékek megérkezéséig.
Egy extrém esetben pedig kifejezetten pórul járt az a fogyasztó, aki még október elején rendelt ruházati cikkeket egy évek óta a magyar piacon lévő, nagyobb webáruházból.
Vásárlása odáig fajult, hogy öt héttel később már kénytelen volt feljelentéssel fenyegetni a kereskedőt, mert a kifizetés óta sem a webáruház, sem a kiszállító cég nem adott érdemi információt arról, hol van a csomagja.
Csak a határozott fellépésre lépett az ismert sportmárka értékesítője: soron kívül, új megrendelésként kézbesítették a termékeket a felháborodott vevőnek.
A futárokról húzzák le az utolsó bőrt
Sokkal rosszabb lett a futárok helyzete, mint a nyáron, amikor szintén erős volt az online fogyasztás, de messze nem volt ekkora csomagmennyiség, amit címre kell vinni. A Black Friday időszakban
naponta, autónként átlagosan kétszáz csomagot is felvesznek a kézbesítők,
akiknek a munkarendje több cégnél megváltozott – mondta az Economxnak Bubenkó Csaba.
A több futárszolgáltató alkalmazottaival kapcsolatban álló Egyenlő.hu modern szakszervezet elnöke vázolta: az extrém, év végi terhelést nem a munkaerő-állomány jelentős bővítésével vagy fizetésemeléssel oldották meg a cégek.
Ehelyett jellemző, hogy
az eddigi 8 órás munka helyett a gépkocsivezetőknek minden nap „tizenkétórázni” kell.
Reggel 7-től este 7-ig tart a munkaidejük, de olyan vállalkozás is van, ahol már hajnali 4-re a raktárba kell érkezni, és a sofőrök csak 19 órától rakhatják le az autót. Napközben nincs lazsálás, alig akad pihenőidő és ebédelni is csak úgy tudnak, ha menet közben bekapnak valamit. Általánosan elmondható, hogy
folyamatos hajszoltság, óriási stressz terheli a sofőröket
– mondta.
Rugalmas munkaidővel oda a túlórapénz
Több cégnél az is bevált gyakorlat, hogy a futárokat kötetlen munkaidőre alkalmazzák a munkaszerződésük szerint, ám a rugalmas munkavégzés feltételei nem érvényesülnek.
Mint vázolta, a kötetlen munkaidő arról szól, hogy a dolgozó a rábízott feladatot a maga időbeosztása szerint teljesíti határidőre, viszont erről szó sem lehet a csomagkiszállításoknál.
Hétfőtől péntekig minden reggel fel kell venni a napi mennyiséget a depóban, és estig a több száz küldeménynek címre kell kerülniük – ha ez elmarad, nem kap annyi fizetést a kézbesítő.
Vagyis nem teheti meg, hogy kedve szerint például hétvégén, vagy csak délután lásson munkához – fogalmazott.
Bubenkó Csaba kitért rá: a kötetlen munkaidőről szóló szerződés ilyen esetben megkérdőjelezhető megoldás. Hátrányos a dolgozónak és csak a munkáltatónak érheti meg, mivel nem kell túlórát fizessen a többletmunkáért.
Házhoz megy a káosz
Megjegyezte, van hatása annak, hogy néhány hete a fogyasztóvédelmi hatóság átfogó ellenőrzéseket jelentett be a kiszállítási piacon.
A folyamatban lévő vizsgálat alatt például a munkáltatók már nem utasítják arra a kézbesítőket, hogy az eredeti cím helyett automatákban „szórják el” a csomagokat, hogy teljesíteni lehessen a futárcég vállalását a kereskedők felé.
Az érdekképviselő szerint azonban ez csak tovább növelte az ünnepek előtti káoszt.
Miközben a cégek tulajdonosainak zsebe egyre dagad a milliós bevételektől, a valóság a frontvonalon máshogy fest:
a vásárlók gyakran csak várják a megrendeléseiket, míg a futárok roskadoznak a lehetetlen elvárások alatt
– fogalmazott, hozzátéve, hogy a káosz már nem csak rendszerhiba, hanem üzleti modell lett, ami közvetlenül házhoz megy.