Az egyik német honlap, a TESLAMAG.de a minap tényként írta le, hogy autógyár mellett akkumulátorgyárat is építtet Magyarországra a BYD, méghozzá a lap információi szerint az ország déli részére.

Ugyanakkor az információk hitelességét megkérdőjelezi, hogy a honlap a Teslához, a kínai cég legnagyobb vetélytársához kötődik. Ugyanakkor cikkben sem az autógyár helyszíne nem szerepel, sem pedig az, hogy hová építenék a szegedi autógyárat kiszolgáló üzemet – írja a Népszava.

Iparági szakértők a lapnak elmondták, hogy bár nem kizárt, hogy a német lap elfogult, ugyanakkor lehet valóságalapja, mivel a földrajzi távolság, a szállítási költségek és a logisztikai kihívások miatt vélhetően nem Kínából szeretné szállítani a gyártó az akkumulátorokat a szegedi gyárába.

Ezt nyomatékosítja az is, hogy az e-autók akkumulátora súlyos alkatrész, ami a szállítási költségekre is jelentős hatással van, ráadásul egyre gyilkosabb az árverseny az e-autók piacán.

A legnyomósabb érv azonban az lehet az akkumulátorgyár mellett, hogy a kínai cég jóval korábban gyártott akkumulátorokat, mint autókat, és a tárolóegységek gyárait azóta is maga látja el.

Ebből kifolyólag pedig sem a debreceni CATL-ből, sem más akkumulátorüzemből nem szállítanák az erőforrásokat a szegedi gyárba. Ezt a kooperációt gyengíti, hogy hogy Debrecen és Szeged között nincs vasúti kapcsolat, továbbá többszáz kilométerre vannak egymástól. Ennél nagyobb gond az iparági szakértők szerint azonbna, hogy a CATL akkumulátorok nem kompatibilisek, nem összeépíthetők a BYD autóival.

A lap megjegyzi, több cikk szerint is a BYD autókhoz használt akkumulátorai jelenleg a legjobbak, ezért nem volna sok értelme más gyártók által előállítottra cserélni őket.

A Népszava emlékeztet, hogy tavaly januárban egy kisteleki képviselő-testületi ülésen merült fel, hogy akkumulátorgyárat építenek. A lap szerint pedig nagyjából ekkor vehette fel Szegeddel a kapcsolatot a BYD. Az első hírek szerint a Szegedtől 40 kilométerre lévő településen egy nagyjából 500 milliárd forintos beruházást terveznek, egy 12 hektáros ipari területre.

 

Már a térképen is látszik, hogy hol épül a szegedi BYD-gyár

Eddig is csak találgatások voltak a gyárberuházásról a tavaly decemberi bejelentés óta, viszont az engedélyekre váró rajzokból kiderült, hogy az autópálya mellett épülne fel a kínai elektromosautó-gyár első két csarnoka.