A hét országban 6600 alkalmazottat foglalkoztató svéd Northvolt elektromos járművek akkumulátorcelláit gyártó vállalat csütörtökön bejelentette, hogy csődvédelmet kért az Egyesült Államokban, miután 5,8 milliárd dollár adóssága mellett, mindössze egy hétre elegendő készpénzzel, 30 millió dollárral rendelkezik a műveletek támogatására – számolt be róla a Reuters.
A Northvolt sanyarú helyzete óriási csapást jelent Európa azon reményeire, hogy a legfejlettebb akkumulátoroknál a nyugati autógyártók ne szinte kizárólag ázsiai riválisokra támaszkodjanak a jövőben.
A Northvolt volt a legjobb esélyük arra, hogy egy nagy, virágzó, európai központú EV akkumulátor üzletágat építsenek – hangsúlyozta korábban a Bloomberg megállapítva, hogyha a Northvolt kudarcot vallana, az akkumulátortechnológia folyamatos fejlődése még nehezebbé tenné egy másik európai vállalat számára, hogy megkísérelje ugyanezt a bravúrt. A kínai CATL csak a kutatás-fejlesztésben 21 ezer mérnököt foglalkoztat – ez a szám háromszor nagyobb, mint a Northvolt teljes alkalmazotti létszáma.
Mentőövet dobott a Scania
A Reuters beszámolója szerint a Northvolt csütörtökön közölte, hogy mindössze egy hétre elegendő készpénzzel rendelkezik a műveletek támogatására, és honfitársa, részvényese, és egyben legnagyobb ügyfele, a szintén svéd Scania teherautó-gyártó kölcsönével 100 millió dolláros új finanszírozást biztosított a csődeljáráshoz. A közlemény szerint a csőd alatt a szokásos módon folytatódik a működés, elsősorban az észak-svédországi Skellefteaban történő termelésre koncentrálva.
A Northvolt likviditási képe borzasztóvá vált
– írták a vállalat petíciójában, amelyet az Egyesült Államok houstoni csődbíróságához nyújtottak be. A beadvány alapján a cég évi 300 ezer akkumulátort tud gyártani.
„Ez a döntő lépés lehetővé teszi a Northvolt számára, hogy folytassa küldetését egy hazai, európai ipari bázis létrehozására az akkumulátorgyártáshoz” – hangsúlyozta Tom Johnstone, a Northvolt igazgatótanácsának ideiglenes elnöke közleményében, megjegyezve, hogy a Northvolt a meglévő hitelezőktől és ügyfelektől kapott támogatást.
„A szerkezetátalakítás részeként a Northvolt értékelni fogja a stratégiai és pénzügyi befektetők, valamint a meglévő hitelezők, részvényesek és ügyfelek új pénzbefektetési javaslatait”
– fűzte hozzá.
Kapitulálhatunk? Mélyrepülésben az európai akkugyártás legnagyobb reménysége
A Bloomberg szerint a svéd Northvolt kiesésével óriási nyomás nehezedhet az EU kormányaira, hogy beismerjék a vereséget. Ez megnyithatja a kaput a kínai játékosok előtt, hogy további akkumulátorgyárakat alapítsanak Európában, így biztosítva a régió elektromos átállását.A Volkswagen, mint a Northvolt 21 százalékos részesedéssel rendelkező vezető részvényese tudomásul vette a bejelentést, és szoros kapcsolatban áll a svéd céggel, ám a VW részéről nem voltak hajlandóak kommentálni a Reuters saját üzletre gyakorolt, lehetséges következményekkel kapcsolatos érdeklődését.
Nem találtak befektetőket
A Vargas befektetési csoport, a Northvolt társalapítója és egyik legnagyobb részvényese szerint a csőd lehetővé teszi a vállalat számára, hogy megbirkózzon a pénzügyi kihívásokkal és megőrizze versenyelőnyét a nagy teljesítményű akkumulátorcellák gyártásában.
Hampus Engellau, a Handelsbanken elemzője szerint a csődbejelentés rövid távú lélegzetet ad a cégnek. Ennek ellenére azt mondta:
Ez azt mutatja, hogy nem találtak befektetőket, és nem jutottak hozzá a vállalkozásuk átalakításához szükséges tőkéhez.
A Northvolt üzleti bukdácsolásához nagyban hozzájárult, hogy az elektromos járművek iránti kereslet lassabb ütemben növekszik, mint azt az iparág egyes szereplői előre jelezték, és a Nemzetközi Energiaügynökség adatai szerint továbbra is kemény a verseny Kínából, amely a globális akkumulátorcella-termelés 85 százalékát ellenőrzi.
Lehívják a kölcsönt
A Reuters szerint valószínűleg a következő napokban bírósági tárgyalásra kerül sor, amikor a houstoni csődbíróság bíráját felkérik, hogy hagyjon jóvá néhány rutin lépést, beleértve azt is, hogy a Northvolt fizesse a személyzetet, és lehívja az első 51 millió dollárt a Scania-kölcsönből.
Ebba Busch svéd miniszterelnök-helyettes az X közösségimédia-platformon közölte, hogy a stockholmi kormány továbbra is támogatja az akkumulátor-ipart, és reméli, hogy a szerkezetátalakítás segít megfordítani a Northvolt vagyonát. Ugyanakkor Busch kedden azt mondta a Reutersnek, hogy a svéd kormány nem tervez részesedést venni a Northvoltban.
Hatalmas bejelentést tett a debreceni akkugyár: ekkor indul el a termelés
A CATL üzemének építése jól halad, már jövőre megkezdődik az akkumulátorcellák gyártása. A gyár 2026-ban éri el a teljes kapacitását, akkorra 2600 dolgozóval számolnak, jövőre már 23 állásbörzén vesznek részt szerte az országban.Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!