Az Everstream Analytics szerint szerdáig legalább 45 konténerszállító hajó horgonyzott le a sztrájk miatt a keleti parti és öbölparti kikötők előtt szerdáig, míg a vasárnapi sztrájk kezdete előtt mindössze három volt a helyszínen. A veszteglő hajók száma a hét végére megduplázódhat, és az ebből eredő torlódások hetekig, ha nem hónapokig is eltarthatnak.
Az egyik alternatíva az lenne, ha az ország másik felén lévő nyugati parti kikötőkbe hajóznánk, a Panama-csatornát használva, amely több ezer mérföldes út, de az megnövelné a költségeket, és hetekkel meghosszabbítaná a szállítási időt – írta meg a Reuters.
Eddig nem tervezték, de a Fehér Ház nyomására most nyitottak lettek a kikötőtulajdonosok az új bértárgyalásokra.
Az ILA, a Nemzetközi Hosszútávfuvarozók Szövetsége kedden indította el sztrájkját Maine-től Texasig 45 000 kikötői munkással, ami 1977 óta az első jelentős leállás, miután megszakadtak az Egyesült Államok Tengerészeti Szövetségével (USMX) kötött új, hatéves szerződésről szóló tárgyalások. Az ILA jelentős fizetésemelésre törekszik, valamint kötelezettséget vállal a kikötő automatizálási projektjeinek leállítására, mert attól tart, hogy az munkahelyeket szüntet majd meg.
Az USMX 50 százalékos fizetésemelést ajánlott fel, de az ILA szerint ez nem elégséges.
Joe Biden elnök adminisztrációja kiállt a szakszervezet mellett, nyomást gyakorolva a kikötői munkaadókra, hogy emeljék fel ajánlatukat a megállapodás megkötéséhez, és ne hivatkozzanak arra, hogy a hajózási ágazatnak a COVID-19 világjárvány óta elhanyagolható nyeresége van csak.
A közgazdászok szerint a kikötőbezárások még most nem emelik a fogyasztói árakat, mivel a vállalatok az elmúlt hónapokban felgyorsították a kulcsfontosságú áruk szállítását. A Morgan Stanley közgazdászai szerint azonban egy elhúzódó leállás előbb-utóbb átszűrődik, és valószínűleg először az élelmiszerárak fognak reagálni.
A sztrájk 36 kikötőt érint – köztük New Yorkot, Baltimore-t és Houstont –, amelyek számos konténeres árut kezelnek.
A Nemzeti Kiskereskedelmi Szövetség szerdán 272 másik kereskedelmi szövetséggel együtt felszólította Biden kormányát, hogy használja fel szövetségi felhatalmazását a sztrájk leállítására, mondván, hogy az pusztító következményekkel járhat a gazdaságra nézve.
Biden kormánya ezt korábban többször is elutasította.