Az elektromos autók elterjedését november óta újabb fejlesztési programmal támogatja a kormány, ennek keretében 60 milliárd forintot szánnak a töltőhálózat fejlesztésére és járművásárlás támogatásra.
A Datahouse adatai alapján a forgalomba helyezett autók
- nagyrésze még mindig dízel- vagy benzinmeghajtású,
- a hibrid autók aránya mintegy 1,5 százalékkal,
- míg az elektromos járművek részaránya 0,5 százalékkal nőtt az elmúlt egy évben.
Az idén októberben pedig közel 25 százalékkal több elektromos és plug-in hibrid járművet helyeztek forgalomba az előző év azonos időszakához képest. A gyártók közül tavaly még kimagaslóan a BMW vezette a listát, idén viszont már osztozik az élmezőnyön a Teslával és a Mercedesszel.
Az év statisztikáit az Allianz gyűjtötte össze, amely egy éve vezette be elektromos gépjárművekre szabott biztosítási fedezeteit.
Néhány éve még nehézséget jelentett a biztosítóknak, ma jellemzően egyre kevésbé jelent gondot a a legújabb típusok beárazása. Az elektromos és plug-in hibrid járművekre kötött biztosítási szerződések száma folyamatosan növekedett az elmúlt években az Allianznál, az e-autókra szabott fedezetek bevezetése óta több mint 20 százalékkal.
A szerződések alapján az új autók dominálnak a biztosításokat:
- 60 százalékban 1 évnél fiatalabb autókra kötik a tulajdonosok,
- 30 százalékban 1-5 éves,
- 10 százalékban pedig 5-10 éves autókra.
Egyre több céges flotta áll e-autókból:
- a náluk szerződők 59 százaléka jogi személy,
- a magánszemélyek jórésze (40 százaléka) 30 év feletti,
- a 17-29 éves korosztály aránya pedig 1 százalék.
Emellett a növekvő vidéki penetráció is jól kirajzolódik, mivel a biztosítások 53 százalékát vidéken kötik, 47 százalékát pedig a fővárosban, illetve Pest vármegyében.
Kell a biztosítás a magas javítási költségek, az assistance és a lopások miatt.
Az Allianznál a casco biztosítások járműkárainak mintegy 15 százaléka már elektromos/hibrid/plug-in hibrid járművekben keletkezik.
A villanyautósok közül legtöbben azért tartják fontosnak a biztosítást, mert a speciális szaktudást, felszerelést igénylő helyreállítási munkák magas költségeit a biztosító nagy részben átvállalja. A hagyományos meghajtású járművekkel szemben ugyanis az elektromos/hibrid/plug-in hibrid járművek helyreállítása átlagosan 30-40 százalékkal többe kerül az alkatrészárak és a speciális tudást igénylő javítási munkadíjak miatt.