Átlagosan 20 százalékkal drágább a bevásárlás az osztrák szupermarketekben, mint Németországban a VKI fogyasztóvédő szervezet Konsument című kiadványában megjelent felmérés szerint.
A szervezet a magasabb árakat a piaci koncentrációra vezeti vissza.
A VKI (Verein für Konsumenteninformation) a Konsument aktuális novemberi számához mintegy 200 termékcikk árát mérte fel az osztrák, német és olasz határrégiók szupermarketjeiben. Az osztrák piac 95 százalékát négy nagy áruházlánc fedi le. A fogyasztóvédők
- a Lidl Ausztriát a Lidl Németországgal,
- a Hofer-t az Aldi Süddel, a Spar-t a Globusszal és
- a Billa-t az Edeka-val hasonlították össze.
A felmérést elvégző szervezet a magasabb árak okát kevésbé a személyi költségekben, az üzletek sűrűségében, a domborzati viszonyokban vagy a biotermékek arányában látja, hanem sokkal inkább az üzletláncok magas piaci koncentrációjában. Ugyanis
minél kisebb a verseny, annál magasabbra rúg az árszint.
Ausztriában emellett nemcsak a piaci lefedettség magas, hanem a nagy boltláncok üzletsűrűsége is. Ebben Ausztria vezeti az uniós rangsort a 100 ezer lakosra jutó 60 szupermarkettel. Németországban 40 szupermarket jut 100 ezer lakosra, Olaszországban és Franciaországban pedig 28 szupermarket.
A nagy fióksűrűség egyúttal „belépési akadályt” is képez az új piaci szereplők számára, ezzel elősegíti a magas piaci koncentrációt és gyengíti a versenyt.
A VKI különösen nagy árkülönbségeket talált a tejtermékeknél. A natúr joghurt 50-70 százalékkal kerül többe az olcsó szegmensben, de a bioszegmensben is, függetlenül attól, hogy diszkontból vagy szupermarketből származik. A biovaj Ausztriában 3 százalékkal olcsóbb, mint Németországban, az olcsó vaj viszont 17 százalékkal drágább. A tej literje 20-30 százalékkal kerül többe.
A tésztáknál szintén átlagon felüli a különbség: a belépőszintű termék egyes esetekben 25 százalékkal kerül többe itt, mint Németországban. Olaszországban a tészta átlagosan feleannyiba kerül, mint Ausztriában.