Egy új, reprezentatív kutatásban, amely a CIB Bank megbízásából készült, arra keresték a választ, mennyire vannak helyükön a magyar munkavállalók. A pénzintézet szerint ugyanis fontos, hogy minél többen tegyék fel maguknak a munkahelyük vonatkozásában is azt a kérdést, valóban a helyükön vannak-e. Kiderült, a magyar munkavállalók mindössze 12 százaléka érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek és a dolgozók alig egyharmada tudja megvalósítani a munka-magánélet egyensúlyt. 

A biztonság a legfontosabb pozitívum:

A kutatásban rákérdeztek a „jó munkahely” olyan összetevőire, mint a biztonság, a tanulás, az önmegvalósítás, a munka-magánélet egyensúlya, a közösséghez tartozás és az elismerés. A jelenlegi munkahelyükkel kapcsolatban a legtöbben azt tartják a legfontosabb pozitívumnak, hogy biztonságban érzik magukat és kiszámítható a környezet, amiben dolgoznak, ám ezt is csak

  • 37 százalék gondolja így,
  • a munka és a magánélet egyensúlyát pedig az emberek alig egyharmada érzi megvalósíthatónak.

Az iskolázottság és a kor is számít a megítélésben:

  • Kimagasló arányban érzik biztonságban magukat a középfokú végzettségűek (45 százalék) és a vármegyeszékhelyen élők (51 százalék),
  • kellő mértékű elismerést és megbecsülést a középfokú végzettségűek kapnak kiemelkedő arányban (34 százalék),
  • kor szerinti elosztásban figyelemreméltóan kevés jut az elismerésből a 40 –59 korosztálynak (23 százalék).

A kisebb vidéki városokban élőkre igaz a leginkább (28 százalék), hogy egyik megadott szempontból sem értékelik kedvezően a munkahelyüket.

A stressz mindent visz.

A munkavállalók:

  • 22 százaléka a munkahelyi stressz ellenére meg tudja őrizni a mentális egészségét a munkahelyén,
  • 48 százalék többnyire, 
  • 9 százaléka komoly problémákról számolt be ezen a téren.

A különböző korosztályok eltérően érzékelik, kezelik a stresszt:

  • a 40–59 évesekre jellemző legmagasabb arányban, hogy maradéktalanul jól megbirkóznak a nehézségekkel,
  • a 18–39 évesekre: a fiatalok közel ötöde gyakran érzi úgy, hogy túl nagy a nyomás, nehezen tartja fenn a lelki egyensúlyát.

A végzettség és a lakóhely szerint is nagy különbség van abban, hogy lelkileg mennyire érezzük egészségesnek a munkahelyünket.

  • Az alapfokú végzettségűek 27 százalékban teljesen kiegyensúlyozottak,
  • a felsőfokú végzettségűek közül 15 százalék azt válaszolta, hogy nagyon nehéz megőrizniük a mentális egészségüket.
  • A budapestiek körében 27 százalék gyakran érzik úgy, hogy túl nagy nyomás nehezedik rájuk.

A munkavállalók fizikai egészségére és biztonságára mindössze a válaszadók 16 százaléka szerint figyel teljes mértékben munkahelye, 12 százalék kifejezetten aggasztónak látja a helyzetet.

A munkahelyek fele nem támogatja a szakmai fejlődést, pedig ez a hosszútávú munkahelyi elégedettség egyik fontos eleme lehet.

  • 45 százalék azok aránya, akik inkább elégedettek,
  • 50 százalék azoké, akik inkább nem.
  • A 40 alattiak körében többségben vannak azok, akiket támogatnak,
  • a középkorúak viszont az átlagosnál is magasabb arányban érzik úgy, hogy nem kapnak ilyen jellegű segítséget.

De van 12 százalék, amelyik teljes mértékben elégedett.

A kutatásban alaposabban körbejárt három kérdéskört (helyén van-e, mentális egészség és szakmai fejlődés) együttesen vizsgálva kiderül, hogy mindössze a munkavállalók 12 százalékára igaz, hogy teljes mértékben elégedettek a munkahelyükkel.

Ők érzik, jó helyen vannak, teljesen kiegyensúlyozottak és maximálisan támogatják a szakmai fejlődésüket. 5 százalék azok aránya, akik mindhárom kérdés alapján teljesen negatív képet jeleztek vissza.

Összességében 47 százalék inkább elégedett és pontosan ugyanennyi az inkább elégedetlenek aránya.

A kutatást megrendelő CIB Bank szerint a munkavállalók jólléte szempontjából lényeges, hogy egymást erősítsék a vállalati és egyéni fejlődési célok, ahogy az is, hogy minél többen gondolják úgy, a teljesítmény és a jóllét nem egymást kizáró választási lehetőségek. A cég jelezte, munkáltatóként arra törekszik, hogy kollégáik a munkahelyükre, a munkájukra értéket teremtőközösségként és inspiráló élményt jelentő tevékenységként tekintsenek, és szeretnék felhívni a figyelmet ezekre az értékekre.

A CIB Bank Helyemen vagyok! kampánya keretében például a Facebook-oldalán humoros kisfilmekben ösztönzik az embereket arra, gondolják át, tényleg a helyükön vannak-e a jelenlegi állásukban.

A win-win helyzetre törekednek, hogy mindenki megtalálja a saját igényeihez leginkább illeszkedő munkahelyet vagy munkakört, és ez jó legyen a munkavállalónak és a munkáltató szempontjából is – mondta Tóth Györgyi, a CIB Bank HR vezetője.

Ilyen munkára vágyik mindenki. Csoda, hogy tömegek akarnak felmondani miatta?

Jó fizetés és a magánélet tiszteletben tartása, ezek alapkövetelmények a munkavállalók részéről, ugyanakkor az alkalmazottak 20 százaléka egy éven belül váltani is akar, beindulhat a felmondási hullám. Erről is megtudhat többet, itt >>>