Egy új, reprezentatív kutatásban, amely a CIB Bank megbízásából készült, arra keresték a választ, mennyire vannak helyükön a magyar munkavállalók. A pénzintézet szerint ugyanis fontos, hogy minél többen tegyék fel maguknak a munkahelyük vonatkozásában is azt a kérdést, valóban a helyükön vannak-e. Kiderült, a magyar munkavállalók mindössze 12 százaléka érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek és a dolgozók alig egyharmada tudja megvalósítani a munka-magánélet egyensúlyt.
A biztonság a legfontosabb pozitívum:
A kutatásban rákérdeztek a „jó munkahely” olyan összetevőire, mint a biztonság, a tanulás, az önmegvalósítás, a munka-magánélet egyensúlya, a közösséghez tartozás és az elismerés. A jelenlegi munkahelyükkel kapcsolatban a legtöbben azt tartják a legfontosabb pozitívumnak, hogy biztonságban érzik magukat és kiszámítható a környezet, amiben dolgoznak, ám ezt is csak
- 37 százalék gondolja így,
- a munka és a magánélet egyensúlyát pedig az emberek alig egyharmada érzi megvalósíthatónak.
Az iskolázottság és a kor is számít a megítélésben:
- Kimagasló arányban érzik biztonságban magukat a középfokú végzettségűek (45 százalék) és a vármegyeszékhelyen élők (51 százalék),
- kellő mértékű elismerést és megbecsülést a középfokú végzettségűek kapnak kiemelkedő arányban (34 százalék),
- kor szerinti elosztásban figyelemreméltóan kevés jut az elismerésből a 40 –59 korosztálynak (23 százalék).
A kisebb vidéki városokban élőkre igaz a leginkább (28 százalék), hogy egyik megadott szempontból sem értékelik kedvezően a munkahelyüket.
A stressz mindent visz.
A munkavállalók:
- 22 százaléka a munkahelyi stressz ellenére meg tudja őrizni a mentális egészségét a munkahelyén,
- 48 százalék többnyire,
- 9 százaléka komoly problémákról számolt be ezen a téren.
A különböző korosztályok eltérően érzékelik, kezelik a stresszt:
- a 40–59 évesekre jellemző legmagasabb arányban, hogy maradéktalanul jól megbirkóznak a nehézségekkel,
- a 18–39 évesekre: a fiatalok közel ötöde gyakran érzi úgy, hogy túl nagy a nyomás, nehezen tartja fenn a lelki egyensúlyát.
A végzettség és a lakóhely szerint is nagy különbség van abban, hogy lelkileg mennyire érezzük egészségesnek a munkahelyünket.
- Az alapfokú végzettségűek 27 százalékban teljesen kiegyensúlyozottak,
- a felsőfokú végzettségűek közül 15 százalék azt válaszolta, hogy nagyon nehéz megőrizniük a mentális egészségüket.
- A budapestiek körében 27 százalék gyakran érzik úgy, hogy túl nagy nyomás nehezedik rájuk.
A munkavállalók fizikai egészségére és biztonságára mindössze a válaszadók 16 százaléka szerint figyel teljes mértékben munkahelye, 12 százalék kifejezetten aggasztónak látja a helyzetet.
A munkahelyek fele nem támogatja a szakmai fejlődést, pedig ez a hosszútávú munkahelyi elégedettség egyik fontos eleme lehet.
- 45 százalék azok aránya, akik inkább elégedettek,
- 50 százalék azoké, akik inkább nem.
- A 40 alattiak körében többségben vannak azok, akiket támogatnak,
- a középkorúak viszont az átlagosnál is magasabb arányban érzik úgy, hogy nem kapnak ilyen jellegű segítséget.
De van 12 százalék, amelyik teljes mértékben elégedett.
A kutatásban alaposabban körbejárt három kérdéskört (helyén van-e, mentális egészség és szakmai fejlődés) együttesen vizsgálva kiderül, hogy mindössze a munkavállalók 12 százalékára igaz, hogy teljes mértékben elégedettek a munkahelyükkel.
Ők érzik, jó helyen vannak, teljesen kiegyensúlyozottak és maximálisan támogatják a szakmai fejlődésüket. 5 százalék azok aránya, akik mindhárom kérdés alapján teljesen negatív képet jeleztek vissza.
Összességében 47 százalék inkább elégedett és pontosan ugyanennyi az inkább elégedetlenek aránya.
A kutatást megrendelő CIB Bank szerint a munkavállalók jólléte szempontjából lényeges, hogy egymást erősítsék a vállalati és egyéni fejlődési célok, ahogy az is, hogy minél többen gondolják úgy, a teljesítmény és a jóllét nem egymást kizáró választási lehetőségek. A cég jelezte, munkáltatóként arra törekszik, hogy kollégáik a munkahelyükre, a munkájukra értéket teremtőközösségként és inspiráló élményt jelentő tevékenységként tekintsenek, és szeretnék felhívni a figyelmet ezekre az értékekre.
A CIB Bank Helyemen vagyok! kampánya keretében például a Facebook-oldalán humoros kisfilmekben ösztönzik az embereket arra, gondolják át, tényleg a helyükön vannak-e a jelenlegi állásukban.
A win-win helyzetre törekednek, hogy mindenki megtalálja a saját igényeihez leginkább illeszkedő munkahelyet vagy munkakört, és ez jó legyen a munkavállalónak és a munkáltató szempontjából is – mondta Tóth Györgyi, a CIB Bank HR vezetője.