Franciaország keményen fellép a nehéz és környezetszennyező járművek ellen, miközben az elektromos autók és a tömegközlekedés felé tereli az embereket. Január 1-jén szigorították az új autó vásárlásakor fizetendő adókra vonatkozó szabályokat.
A nehéz járművek súlyhatárát 1,8 tonnáról 1,6 tonnára csökkentették, ami azt jelenti, hogy a legtöbb SUV-ra vagy terepjáróra is vonatkozik majd ez a plusz díj. A 2,1 tonnáig terjedő járművek esetében 10 euróba kerül kilogrammonként, a 2,1 tonnánál nehezebb járművek esetében pedig 30 euróba – írja az Euronews Green.
A legtöbb közepes méretű SUV esetében ez körülbelül 16 ezer euró többletköltséget jelenthet. A környezetszennyező járművek vásárlására kivetett adót is kiterjesztették a kibocsátási határértékek csökkentésével a legtöbb benzinüzemű autóra.
A pótdíj 50 eurónál kezdődik, a magasabb kibocsátással gyorsan emelkedik, és a kilométerenként 194 kilogrammot kibocsátó autók esetében 60 ezer eurónál ér véget. Eltörölték a járművek vételárának 50 százalékában meghatározott felső határt is, amely a kormány szerint kifejezetten a nagyon drága és a nagyon szennyező járműveknek kedvezett.
Franciaország azt reméli, hogy a magasabb adók visszatartják az embereket attól, hogy nehéz terepjárókat vásároljanak, amelyek nagyobb szennyezést okoznak, és ütközések esetén veszélyesebbek a gyalogosokra vagy kerékpárosokra nézve.
Európában gyártott elektromos autók
A környezetszennyező járművek elleni szigorítás is része annak a francia törekvésnek, hogy a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében az embereket az európai gyártású elektromos járművek és a tömegközlekedés felé terelje. Tavaly Emmanuel Macron ösztönzőket vezetett be az elektromos autók vásárlóinak, többek között havi 100 eurós lízingprogramot az Európában gyártott elektromos autókra.
Egy zöld bónusz keretében 5000 eurót (vagy 7000 eurót az alacsony jövedelmű családok számára) kínálnak a 47 ezer euró alatti árú elektromos járművekhez. 2024-ben azonban szigorodnak a támogatható autókra vonatkozó szabályok, és mostantól figyelembe veszik a jármű gyártása és szállítása során keletkező kibocsátásokat.
Bár a Franciaországban értékesített elektromos autók többsége továbbra is szerepel a listán, a bónusz mostantól az országhoz közelebb gyártott autókat részesíti előnyben, mivel sok Kínában gyártott autó – köztük a Tesla Model 3 – nem kerül be a listára.
Macron szerint Franciaország 2027-re körülbelül 1 millió elektromos járművet szeretne gyártani, és négy új akkumulátorgyárat szeretne nyitni az ország északi részén.
A kormány azonban nem csak az elektromos járművekre összpontosít, Macron 700 millió eurós csomagot is bejelentett 13, Franciaország különböző városaiban megvalósítandó ingázási projektre. A francia elnök még tavaly szeptemberben azt mondta, hogy a 2030-ig történő 55 százalékos kibocsátáscsökkentésre vonatkozó uniós célok eléréséhez az országnak a jelenleginél kétszer gyorsabban kell haladnia.
„Ez az egész stratégia lehetővé teszi számunkra, hogy 2030-ra 60 százalékról 40 százalékra csökkentsük a fosszilis tüzelőanyagoktól, lényegében a széntől, az olajtól és a gáztól való függőségünket” – tette hozzá az elnök.
Drágulhat a terepjáró vezetése Párizsban
Franciaországban a helyi önkormányzatok is keményen fellépnek a nehéz, környezetszennyező járművek vezetői ellen, és hamarosan drágább lehet az élet a SUV-tulajdonosok számára a fővárosban. Párizs februárban népszavazáson kéri majd a lakosokat, hogy szavazzanak a SUV-k parkolási díjának emeléséről.
Ennek értelmében a nehézgépjárművek nem lakossági parkolási díja a város központjában 18 euróra, Párizs többi részén pedig 12 euróra emelkedne óránként. A magasabb díjak az 1,6 tonnánál nehezebb benzin- és dízelüzemű, illetve plug-in hibrid autók, valamint a 2 tonnánál nehezebb elektromos járművek tulajdonosaira vonatkoznának.
Anne Hidalgo, Párizs polgármestere szerint az új szabályok a nagyon drága autókat céloznák meg, amelyeket olyan emberek vezetnek, akik ma még nem változtattak a viselkedésükön, amit meg kell tenniük.
Ha a párizsiak megszavazzák az új díjakat, akkor azokat jövő év elején vezetik majd be.
Hozzátette, hogy ez egyfajta társadalmi igazságosság, amely 35 millió eurót hozhat Párizsnak, miközben javítja a közlekedésbiztonságot és a levegőminőséget, valamint a tömegközlekedés használatára ösztönzi az embereket. A La Parisien című francia napilapban a héten közzétett felmérés szerint a városban élők 61 százaléka támogatja a terepjárók parkolási díjának emelését.