Horvátországban népszerű és eredményes is a „Halló, felügyelő!” elnevezésű akció, amelyben karácsony óta arra szólítják fel a vevőket, hogy kerüljenek egyes üzletláncokat vagy mellőzzék bizonyos termékcsoportok megvásárlását.

Ahogy arról az Economx is beszámolt: a szomszédunkban a bojkott mérhető forgalomcsökkenéssel járt, ami arra késztette a termelőket és a kereskedőket egyaránt, hogy csökkentsék áraikat vagy kiárusítási akciót hirdessenek.

A fogyasztók minden héten szavazással döntik el, hogy kit vagy mit bojkottálnak. Február elején pedig már annyian jelentkeztek, hogy a javaslatokat összegző szerver nem bírta el a terhelést, és összeomlott - írja az Index, amely annak járt utána, megmozdultak-e magyar emberek az emelkedő árak hatására.

A lap összeállításából kiderül:

két, a közösségi médiában terjedő kezdeményezés javasolta, hogy február 12-én, valamint február 12. és 14. között az emberek egyáltalán ne vásároljanak, hátha ezzel a lépéssel kikényszeríthető egyfajta árcsökkenés vagy árcsökkentés Magyarországon.

Kozák Tamás, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára arról számolt be, hogy

a visszajelzések alapján nem érzékeltek semmit a bojkottból az üzletek.

Szerinte elsősorban azért, mert az akciót napi cikkekre hirdették meg, amit mondjuk ma nem, de holnap már megvehetünk.

Felhívta arra is a figyelmet, hogy az árcsökkentés nem kereskedői döntés, ezeknél a cikkeknél napi verseny van a gyártók között, és árnyomás igazán az előállítói, szállítói oldalon van.

Neubauer Katalin, a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség (MNKSZ) főtitkára is is hasonlóan nyilatkozott:

tagjaik nem tapasztaltak vevőszámcsökkenést a bojkott napján.

Ugyanakkor elmondta, az ár nem a kereskedőktől függ, és egyáltalán nem tartja szerencsésnek, ha a kereskedőkön csattan az ostor. Véleménye szerint nem célravezetők az ilyen bojkottok.

Horvátországban legutóbb a platform arra szólította fel a vásárlókat, hogy pénteken ne nyissanak be egyetlen boltba se, egy nappal korábban pedig kezdjék meg a kiválasztott üzletláncok és termékek egy hétig tartó bojkottját. A kiszemelt ezúttal a Lidl, a Magyarországon nem jelen levő olasz Eurospin és a dm. A vevőket egyúttal arra is felkérték, hogy egy hétig mellőzzék a Coca-Cola és más szénsavas üdítők, továbbá a palackozott víz és a mosószerek vásárlását.