Több nemzet, több gyártója próbált már betörni a közép-európai, így a magyar újautó-piacra is. De milyen BYD-modelleket lehet idehaza kapni? – tette fel a kérdést a Mandiner.

  • Az ötajtós, szabadidő-autószerű ATTO 3, tisztán elektromos hajtással, 254 eladott példánynál jár, bruttó listaára 14 millióról indul,
  • a szintén ötajtós kivitelű DOLPHIN, ebből 128-at vettek meg, 12,625 milliót kérnek érte,
  • a BYD SEAL, 130-at adtak el belőle, darabját 18,1 millióért,
  • a SEAL U. 130 eladott példánynál jár, 18,1 millióért,
  • az ETP 3, egy haszonjármű, amiből 37-et vettek meg,
  • a HAN pedig egy luxus lépcsőshátú két eladott darabbal,
  • a TANG, amiből június végéig egy darabot vittek el.

Lehet már a magyar utakon találkozni a DFSK (Dongfeng Sokon Automobile) autóival.

2022 óta ez a kínai márka a SERES Group családjába tartozik, ami 2005 óta exportálja a SERES- és DFSK-márkákat világszerte, több mint 70 országba. Állami tulajdonú cégről van szó, hasonlóképpen, mint a SAIC, a FAW, a Chery és a Changan.

Bár a pár hónapja aláírt kontraktus értelmében az országos disztribúció ősszel indul, a már idézett hathavi kimutatásban szerepelnek DFSK-modellek:

  • a benzines Dongfeng FENGON 5-ből, ami egy városi terepjáró, 4 darab lelt gazdára,
  • a szintén benzines U-TOUR-ból, amely egy hétszemélyes családi kombi 3 kelt el,
  • a FENGON 500-ból, egyet vásároltak meg,
  • a T5 EVO LUXURY-ból ugyancsak egyet. A T5-ös ára 13 millióról indul, elektromos változatáért 20 milliót kérnek el.

Az ehhez a konszernhez tartozó SERES elektromos [BEV], illetve hatótáv növelt elektromos autókat [REV] hoz majd a magyar újautó-piacra. Utóbbi azt jelenti, a járműben van egy benzinmotor is, amely csak akkor kapcsol be, ha az autó akkumulátora egy bizonyos szint alá csökken.

Viszonylag nagyobb példányszámot tudott értékesíteni még az elektromos kisteherautókat gyártó Cenntro.

  • A LOGISTAR 200V például egy tonna hasznos teherbírással és szállítódobozos kivitel esetén 6,9 köbméteres szállítási kapacitással rendelkező jármű. A LOGISTAR 260 már egy komolyabb furgon, 1,3 tonnás teherbírással, 7,5 köbméteres rakodási térfogattal bíró autó.
  • A NIO ET5-öt (hasonló a BYD SEAL-hez), EL7-et, ami egy középkategóriás luxus SUV. A NIO akkumulátorait lehet cserélni. Ez opcionális, amit csak a bérletes akkumulátorral lehet elérni.
  • Maxus DELIVER, ami egy dízelfurgon. (A Maxus a SAIC leányvállalata.) 
  • Farizon márkájú haszonjármű. (A Farizonokat Zhejiang Geely Holding Group – Geely Auto – gyártja, ehhez a csoporthoz tartozik a Volvo, a Polestar, a Lotus, a Zeekr, a Proton, a Lynk & Co.)
  • És gazdára leltek még Cheryk is. Az OMODA-ból 2 darab.

Egyelőre marad a Suzuki, a Toyota, valamint a Vokswagen-konszern dominanciája a magyar újautó-piacon.

Az idei, héthavi összesített adatok alapján

  • a Suzuki áll az élen 9522 forgalomba helyezett új autóval,
  • a második a Toyota 8652 autóval,
  • utánuk jön a Skoda 5980 darabos eladással.

Ez a három márka adja a teljes magyar újautó-piac harmadát. Ám az első tízben helyett kapott még a Volkswagen, a Kia, a Ford, a Hyundai, a BMW, a Nissan és a Mercedes.

Az Európai Bizottság a kínai, tisztán elektromos autók importjára közel 40 százalékos büntetővámot szabott ki, de a július 5. előtt regisztrált autókat még a vámfizetési kötelezettség nélkül adhatják át. Az extravám-helyzeten javíthat majd a kínai cégek törekvése, hogy Európába hozzák az elektromosautó-gyártásukat. A Chery Spanyolország mellett döntött, ahogy a BYD Magyarországon létesít üzemet. A SAIC pedig tárgyalás alatt áll három országgal, Magyarországgal, Csehországgal és Spanyolországgal.