Miközben célkeresztbe kerültek a nagy áruházláncok az elmúlt hónapokban újra meglódult élelmiszerárak miatt, meglepően jó eredményt produkált januárban a kiskereskedelem.

A KSH a héten jelentette: dacára a legtöbbek által kifogásolt inflációnak, az egyébként hagyományosan csendes év elején repülőrajtot vettek az üzletek. Eszerint tavaly januárhoz képest volumenben, azaz a megvásárolt áruk mennyiségét nézve az első hónapban 4,7 százalék volt a forgalom növekedése – ami jóval magasabb, mint az 1,6 százalékos januári átlag az EU-ban.

A vártnál szerényebb ünnepi költekezés után tehát úgy tűnik, belendültek a magyarok és bőségesen költöttek élelmiszerekre, sőt, iparcikkekre is – ez pedig a piaci szakértők szerint arra utal, hogy már nem az óvatosság, sokkal inkább a fogyasztói bizalom uralja a bolti költekezéseket. 

2024: szórták a pénzt a háztartások

Tavaly bekövetkezett a kedvező fordulat a lakossági fogyasztásban, ami nemcsak a kiskereskedelemben jelentkezett, hanem a bolti vásárlásokat is magába foglaló háztartási célú kiadásokban is – hívta fel az Economx figyelmét Vámos György közgazdász.

A friss KSH-jelentés szerint 2024-ben összesen 39 ezer milliárd forintot tett ki a háztartások fogyasztási kiadása, vagyis, a megelőző évhez képest volumenben öt százalékkal nőtt az olyan szolgáltatások igénybevétele, mint a kereskedelem vagy a vendéglátás, a turizmus.

A kereskedelmi szakértő rámutatott: némileg módosult a fogyasztás szerkezete, ugyanakkor, ez a növekedési ütem jelentős igazolása a jövedelmi helyzet általános javulásának.

Ez pedig januárban is meglátszott a kiskereskedelmen, kirobbanó eredményt idézve elő a máskor visszafogott éveleji vásárlások terén.  

Már a drága bútorok, műszaki cikkek is kelendőek

Januárban – az egy évvel korábbi eladásokhoz képest – 4,9 százalékkal fogyott több árucikk az élelmiszerüzletekben – közölte a hivatal.

Vámos György ennek kapcsán jelezte: az élelmiszerpiac az elmúlt évek hullámzásai után már tavaly visszanyerte a régi, járvány előtti formáját – ez a piac pedig idén biztosan tovább izmosodik, főként, ha újra befékeznek a fogyasztói árak.

Szerinte az külön örvendetes, hogy januárban 5,6 százalékkal emelkedett a különféle iparcikkek iránti kereslet is – mennyiségben, nem bevételben számítva.

Ráadásul, a nagyobb értékű bútorok, műszaki cikkek piaca is felpörögni látszik, ami mutatja a családok jobb anyagi helyzetét, következményként pedig a vásárlási kedv visszatértét.

Már nemcsak a legszükségesebb élelmiszerekre, alapcikkekre költünk többet, hanem a tartós eszközök beszerzésére, cseréjére is – mondta a szakértő, aki szerint a tendenciák ezen a területen is tartós javulást vetítenek előre.

Idén tovább gyarapodik a kassza

A tavalyi utolsó negyedév és az idei január forgalma alapján arra számíthatunk, hogy 2025-ben a háztartások fogyasztási célú kiadásai, azon belül pedig a bolti forgalom is jelentős mértékben bővülhet – emelte ki.

Hozzátette: ez nyilván függ a nemzetközi környezet alakulásától is, ám az itthoni, kirobbanó évkezdet bíztató irányt mutat egész évre.

Ennek hátterében elsősorban a foglalkoztatás magas szintje, a reáljövedelmek emelkedése, a kedvezőbb családi költségvetés áll.

Az is befolyásolta a januári eladásokat, hogy jelentősen erősödött a fogyasztói bizalom – ebben a már életbe lépett, illetve a még csak bejelentett kormányzati intézkedéseknek is nagy szerepe van, amelyek azt üzenik, hogy az emberek pénztárcája tovább vastagodhat, lesz miből költeni – mutatott rá a közgazdász.

Nagy a nyomás a láncokon, nem lesz elég a leárazás

Kitért rá: újra problémát jelent az infláció az élelmiszerüzletekben, a fogyasztói árak alakulásában a hat külföldi láncnak van meghatározó szerepe.

2024 szeptemberétől a megelőző hónapokhoz képest a legtöbb termékkörben folyamatosan emelkedtek a fogyasztói árak – emiatt indokolt lépése a kormánynak, hogy megpróbálja azokat leszorítani.

A termelői árak tavaly mindvégig kisebb ütemben nőttek, mint az előző hónapokhoz mért bolti árak

 – jegyezte meg Vámos György.  

Ezért erős nyomás nehezedik a cégekre – nemcsak a kormányzat, hanem a vásárlók részéről is – mert nem csupán az áremelkedés ütemének kell lassulnia, hanem az infláció eredményes megfékezése érdekében tartós árcsökkentéseket várnak el tőlük.

Ezt pedig nem lehet csak az akciózásokkal elérni, hiszen a leárazás végén visszaemelik a fogyasztói árakat. Az akciózásnak elsősorban versenyélénkítő szerepe van – mondta.

Mint megjegyezte, az online árfigyelő azt mutatta az elmúlt hetekben, hogy több alapélelmiszernél öt-hat lánc is ugyanazt a legkisebb árat alkalmazta, például a liszt, cukor, étolaj, tojás esetében. Ez pedig egy árkövető árképzési gyakorlat, ami nem ösztönzi az élesebb versenyt.   

Első körben önkéntes lépésekre várunk

Azt a miniszterelnök is megerősítette a Kossuth rádióban péntek reggel, hogy egy hetük van a láncoknak az árcsökkentés felé tett lépésekre. Az ezzel kapcsolatos egyeztetések ugyan haladnak, de nem elég gyorsan – állapította meg Orbán Viktor. Az NGM pedig közölte: Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter újabb megbeszéléseket tartott az Országos Kereskedelmi Szövetséggel, valamint a magyar tulajdonú COOP üzletlánc és több élelmiszerbeszállító cég képviselőivel. Így például a Tolnatej Zrt.-vel, az Alföldi Tej Kft.-vel, a Bábolna Tetra Kft.-vel, a Farm Tojás Csoporttal, a Master Good Csoporttal, a Bonafarm Csoporttal, az NT Kft.-vel és a Magyar Cukor Zrt.-vel. A szaktárca a saját árrésük terhére érdemi, önkéntes árcsökkentést vár el a láncoktól legkésőbb a jövő hét elejéig – főként a tejtermékek, húsok, tojás, liszt, cukor esetében. Ha ez nem vezet eredményre, következnek azok a már belengetett hatósági eszközök, amelyek korlátozzák a haszonkulcsokat, illetve árstopot rendelnek el – jelezték.