A palackvisszaváltás új rendszere a hulladékgazdálkodási, ezen belül a hulladékbegyűjtési folyamatok változásán túlmenően – elsősorban a közterületeken képződő nagy mennyiségű palackhulladék miatt –, a köztisztasági feladatellátást is új kihívások elé állította. A Budapesti Közművek tesztprojektjének célja kettős:

  • a visszaváltható palackok külön gyűjtési lehetőségével egyrészt a közterületi kommunális hulladékgyűjtők terhelését kívánja mérsékelni,
  • másrészt elő kívánja segíteni az ún. DRS rendszer (Deposit Return System) keretében visszagyűjtött hulladékok mennyiségének növelését, ezáltal a körforgásos hulladékgazdálkodás térnyerését. 

A Budapesti Közművek részére az elmúlt hetekben több szakmai és laikus javaslat is érkezett arra vonatkozóan, hogy a közterületi hulladéktól elkülönülten legyen lehetőség az immár értéket képviselő visszaváltható palackok gyűjtésére.

A Budapesti Közművek szakemberei a közterületi palackgyűjtők tervezésekor az alábbi szempontokat érvényesítették:

  • A tartóeszközről egyértelműen megállapítható legyen, hogy kizárólag a DRS rendszer keretében visszaváltható palackok elhelyezésére szolgál
  • Kialakítása a legkevésbé legyen alkalmas arra, hogy egyéb hulladékokat helyezzenekel rajta, vagy benne
  • A tartóeszköz nem akadályozhatja az oszlopon telepített, meglévő hulladékgyűjtő edények ürítését, üzemeltetését, tisztítását, cseréjét.

Ahogyan a körforgásos hulladékgazdálkodás célkitűzéseinek elérése, úgy a közterületek tisztán tartásában is jelentős előrelépést eredményezhet a lakossági szemléletváltás. A Budapesti Közművek mostani tesztprojektje ezt a szemléletváltást kívánja elősegíteni – tették hozzá a közleményben.

Eddig két Eiffel-torony súlyát, 22 ezer tonnát dobtunk a REpont automatákba

Elképesztő mennyiségű hulladékot vittünk vissza már a MOHU automatáiba. Az Economx számításai szerint ez például megfelel 55 darab Boeing 747-esnek. Erről itt írtunk részletesebben >>>