Ha az energiakrízis után nem is lett elsődleges szempont az ingatlanvásárlóknál az energiahatékonyság, a lakásvásárlók mindössze negyede az, aki egyáltalán nem foglalkozik ezzel a kérdéssel – derül ki az otpotthon.hu, az OTP Bank és a Pulzus közös kutatásából.
A kutatás szerint a környezettudatos, és a rezsiköltség iránt érzékenyebb vásárlóknak még mindig fontos hívószó egy hirdetésben az energiahatékonyság. Az energiakrízis és az új rezsiszabályok megváltoztatásával érzékenyebbek lettek az emberek a fenntartási költségekre, noha az energiahatékonyság még mindig nem szerepel az elsődleges szempontok között ingatlanvásárláskor.
A vásárlási szempontok sorrendjében ugyanis toronymagasan vezet az ár, függetlenül attól, hogy milyen korú, nemű, magas vagy alacsony jövedelmi viszonnyal rendelkezőkről beszélünk.
Ezt követi az ingatlan elhelyezkedése, típusa, alapterülete, állapota, és csak ezután gondolkodnak el a vásárlók azon, hogy az ingatlan szigetelt-e, a nyílászárók milyen állapotban vannak, és várhatóan mekkora lesz a rezsiköltség.
Az energiahatékonyság a vásárlók egyharmada számára nagyon fontos, és további harmada számára fontos, de nem elsődleges szempont a lakás vagy ház vásárlása során. A fennmaradó egyharmad nem tartja ezt releváns kérdésnek, 6 százalékuk azért nem, mert felújítással megoldható problémának látja. Tehát összesen 26 százalék azok aránya, akik az ingatlanvásárlás során egyáltalán nem foglalkoznak a kérdéssel
– mondta Lipták Zsuzsa, az otpotthon.hu ügyvezetője, hozzátéve, hogy némileg csökken az arány azoknál, akik egy éven belül terveznek lakást vagy házat vásárolni. Esetükben 19 százalékukat nem érdekli az energiahatékonyság.
A felmérés meglepő eredménye, hogy az Észak-Magyarországon és a Dél-Alföldön élők számára az energiahatékonyság ingatlanvásárlásnál kiemelkedően fontos a más régiókban élőkkel szemben. Minden második észak-magyarországi válaszadónak nagyon fontos, hogy energiahatékony legyen az ingatlan, minden negyedik pedig úgy nyilatkozott, hogy fontosnak, de nem elsődleges szempontnak tartja.
A Dél-Alföldön élők 26 százaléka kiemelt figyelmet fordít arra, hogy a kiszemelt ingatlannak jók legyenek a nyílászárói vagy napelemmel rendelkezzen, míg 48 százalék azt válaszolta, hogy fontos az energiahatékonyság, de nem az elsődleges szempontok között van.
„Összességében az otpotthon.hu-nál azt látjuk, hogy a hirdetések leírásában még mindig fontos szerepe van az energiatakarékosság kifejtésének. A rezsi összegére, az épület szigetelésére és a nyílászárók állapotára vonatkozó részletek az alacsonyabb jövedelemmel rendelkezők számára működnek hívószóként, az energiahatékonyság pedig a környezettudatosabb rétegek számára” – emelte ki Lipták Zsuzsa.