Legkésőbb 2025. szeptember elsején kezdi a tényleges munkálatot az MKIF Zrt. az M1-es autópályán.

A tervek szerint az M1-es az M0-tól Győr felé 80 km-en bővül 2x3 sávosra 2029-re, ezen felül oldalanként 1-1 intelligens leállósáv (ún. ITS) is készül, amelyet a forgalmi helyzettől függően, baleset, csúcsforgalom vagy munkavégzések esetén nyitnak meg.

Németh Tamás, az MKIF Zrt. vezérigazgatója a Magyar Építőknek adott interjújában azt mondta:

folyamatosan zajlik a munkaterület átadása a vállalkozónak, a munka elkezdéséhez szükséges engedélyek kiadása történik, és amikor ezek megvannak, valamint egyeztették a forgalomtechnikai terveket, akkor tudnak nekiállni a folyamatnak. 

A vezérigazgató úgy fogalmazott:

Az M1 fejlesztése egy hatalmas léptékű beruházás, amire korábban alig volt példa Magyarországon. A bővítést ugyanakkor mindenki régóta várja.

Arra törekednek, hogy az autósok a lehető legkisebb mértékben érezzék a munkálatoknak a hatásait, de

lezárások, elterelések elkerülhetetlenek lesznek főként a hidak környezetében.

Az előkészítő munkák keretében kell a védett növényeket áttelepíteni, kiváltani a közműveket, elvégezni a régészeti feltárást.

A bővítés során az elválasztósávban lévő sövényeket megszüntetik, helyükre betonelválasztó elem kerül vízelvezető rendszerrel.

A vezérigazgató szerint ez biztonságosabbá és költséghatékonyabbá teszi az üzemeltetést. A zöld felületek azonban nem tűnnek el teljesen, a felszámolt középső, elválasztósávi növényzet helyett a kerítéshez közelebb, a pályán kívül telepítenek fákat, cserjéket.

Az idei évben zajló előkészítési munkák a hidakat is érintik. Lesznek olyan műtárgyak (hidak, felüljárók), amelyek átépítéséhez már idén szükséges próbacölöpözéseket végeznek, de a komolyabb feladatokat jövőre, a tényleges fejlesztési időszakban végzik majd.

Az M1 bővítését 8 fejlesztési szakaszra osztották (de ez változhat, ha a folyamat úgy kívánja),

a munkálatok várhatóan az M0-ás autóúttól kezdődnek.

Ezen kívül azt is figyelembe vették a szakaszok kijelölésekor, hogy a fejlesztés teljes ideje alatt folyamatosan biztosítani tudják 2x2 sávon a forgalmat; valamint, baleset esetén a mentési útvonalat, illetve a pihenőhelyek elérhetőségét.

Fontolgatják, hogy a bővítés idejére átlagsebesség-mérést vezetnek be, ezzel egyenletesebbé és biztonságosabbá válna a forgalom

– közölte Németh Tamás. Leszögezte, a teljes kivitelezés a tervek szerint 2029. augusztus 31-ig tart, ezen belül az MKIF Zrt.-nek 2028. augusztus 31-ig kell befejeznie az M0 és Bicske közötti szakaszt, miközben 2027-ben az M7-es bővítése is elindul, 2028-ban pedig az M200-as építése.

A 2025 és 2034 közötti fejlesztési időszakban a meglévő pályákat (M1, M3 és M7) 299 kilométeren bővítik, emellé pedig 279 kilométer új gyorsforgalmi út is épül. A fejlesztések értéke meghaladja a 4 ezer milliárd forintot, melyet a Társaság lényegében csak előfinanszíroz a hitelek és a sajátforrásaiból, a meghatározott összegeket pedig csak akkor kapja meg utólag és hiánytalanul a Magyar Államtól, ha teljes mértékben teljesíteni a megállapodásban foglaltakat és hibamentesen végzi az üzemeltetést – közölte Németh Tamás.