Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára szerint egyetlen mód van arra, hogy azonnali pozitív változást érjen el a kormányzat az üzemanyagárak csökkentésében, ha az állam az üzemanyag-kereskedelmet, -értékesítést terhelő adórendszerben felülvizsgálatot tart,
és bizonyos adónemeket töröl, vagy azokat csökkenti
Mint mondta, lehet felszólítani az üzemanyag-kereskedőket, hogy csökkentsék az árakat,
„de nincs miből árat csökkenteni”.
Le az adókkal!
Nem hiszem, hogy látványos változásokat tudna okozni, hogy a miniszter erre felszólítja az benzinkutasokat – tette hozzá.
A szakmai szervezet vezetője felidézte, az üzemanyag-kereskedelem, -forgalmazás összetett folyamat.
- Az alapanyag beszerzésétől,
- és annak finomítóba szállításától kezdve,
- a finomításon keresztül,
- a kapcsolódó teljes logisztikai rendszeren át,
- egészen a késztermék szállításig,
- tárolásáig
bezárólag számos lépcsőt tartalmazó folyamat végeredménye a totemoszlopokon látható végső kiskereskedelmi ár, amelyet további költségelemek is befolyásolnak.
Ebben az egyik a legfontosabb maga az adótartam
– hangsúlyozta Grád Ottó. Az az adóteher, illetve különböző fizetési kötelezettségek, amelyeket az üzemanyag-kereskedelemhez kapcsolt az adózási rendszer, üzemanyagtípusoktól eltérően, de jelen pillanatban megközelíti, vagy meg is haladja az ötven százalékot.
Ebben a környezetben kerül meghatározásra az üzemanyagár, és ebben nagyon kicsi és szűkös a mozgástere a vállalkozásoknak, kiskereskedelmi egységeknek. Hogy milyen áron tudnak értékesíteni, az a nagykereskedőtől árszabásától függ, és attól, hogy hazai finomítóktól, vagy import forrásból származik a termék – magyarázta a MÁSZ főtitkára.
Grád Ottó szerint, ahhoz hogy itt az üzemanyagárak, a jelenlegi trendből kilépve, megálljanak, vagy újból csökkenjenek, ahhoz vagy a világpiaci árak esetében kell változásnak bekövetkeznie, vagy a forintnak kell látványosan erősödnie a dollárral és euróval szemben, de ezekre kevés az esély – tette hozzá.
A kormány elégedetlen
Az üzemanyagárak ismét a szomszédos országok átlagára felett vannak, ezért szerdán a kormány napirendre tűzi a kérdést
- jelentette ki Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter, hozzátéve:
az elvárásnak érvényt fogunk szerezni, vagy úgy, hogy a kiskereskedők megértik és nem játsszák ki ezt az elvárást, vagy úgy, hogy komoly szabályozói lépésekkel be fogunk avatkozni. Nem értjük ezeket az ármozgásokat, hiszen az elvárások, amik az elmúlt hónapban megszülettek, továbbra is fennállnak
- fogalmazott a nemzetgazdasági miniszter.
Ahogy arról az Economx is beszámolt: a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) újabb felszólítást intézett a kereskedőkhöz.
Közleményében a tárca rámutatott: pénteken a 95-ös benzint Magyarországon átlagosan 610 forintért, míg a dízelt 629 forintos átlagáron árulják. Ehhez képest a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb adatai alapján a szomszédos országokban a benzin átlagára 606 forintot, míg a gázolajé 611 forintot ért el. Ez arra mutat rá, hogy a magyarok többet fizetnek az üzemanyagért, mint a régió többi országban, egész pontosan 4 forinttal többet a benzinért, és 18 forinttal többet a gázolajért.
A kormány múlt pénteken felszólította az üzemanyag-kereskedőket, hogy térjenek vissza a korábbi hónapok gyakorlatához és áraikat mérsékeljék a szomszédos országok átlagára alatti szintre.
Döbbenet, ami a horvát benzinkutaknál történik
Helyszíni riportunkból kiderült, hogy még mindig nagyon megéri Horvátországban tankolni. A szomszédban valóban működik a hatósági árszabályozás, még választási kampány sem kell hozzá. A cél pedig nyilvánvaló: az infláció letörése.
Ha a magyar autópályás árakkal hasonlítjuk össze, akár 100 forint is lehet literenként a különbség a dízelben, ami azért nagyon nem mindegy.