A menopauza tulajdonképpen egy nap, amikor megállapítjuk, hogy a menstruáció már 12 hónapja folyamatosan elmarad. Ez a magyar nőkkel átlagosan 50-51 éves koruk körül történik. Ezt követi a posztmenopauza időszaka, amely a nők élete végéig kitart. Az Észak-Amerikai Menopauza Társaság adatai szerint a posztmenopauzában lévő nők száma 2025-re várhatóan eléri az 1,1 milliárdot világszerte. Az utóbbi öt évben, elsősorban Angliában és az Egyesült Államokban elindult egyfajta menopauza-forradalom, miután egyre több híresség teszi magáévá a témát, és beszél arról, mennyire méltatlanul kevéssé kutatott és alulreprezentált a menopauza, miközben rengeteg nő szerved a tünetektől.

A legtöbb munkáltatónál itthon és nemzetközi viszonylatban sincsenek egyelőre kialakult munkafolyamatok, hogy miként lehetne a változókorban lévő női munkavállalók mindennapjait megkönnyíteni – állítja Iványi Orsolya, aki Mindent a változókorról címmel írt a témáról a közelmúltban megjelent hiánypótló kötetet. A menopauzában érintett nők, (így valójában a társadalom fele, az összes nő) sorsát szívén viselő szakértő szerint éppen ezért az egyik legfontosabb lépés a vezetők érzékenyítése lenne. Ám ugyanilyen meghatározónak tartja a megfelelő munkakörülmények megteremtését, például a rugalmas munkaidő-beosztás, a hűtés-fűtés részleges szabályozhatósága vagy a pihenőhelyiségek kialakítása által. 

Hogyan befolyásolhatja a menopauza a munkavégzést? Mi az, amivel érdemes mind a munkáltatónak, mind a munkavállalónak tisztában lennie?

Iványi Orsolya: A menopauza összetett biológiai és neurológiai folyamat, tehát a közhiedelemmel ellentétben nem némi hőhullám és hangulatingadozás, hanem ennél jóval több. Bár a médiában a legtöbbször a hőhullámot említik egyes számú tünetként, az alvászavar sokkal több nőt érint. Az első tízben még szintén ott szerepel a hízás, a memóriazavar, a szorongás, az alacsony libidó, az éjszakai izzadás, továbbá a kognitív képességek hanyatlása. Az említett tünetek pedig bizony jönnek velünk dolgozni is, és hatnak a munkavégzésünkre. Csak egy tünetet kiemelve, gondoljunk bele, hogyan tud valaki hatékonyan teljesíteni, ha már hónapok óta például csupán napi pár órát alszik?

A negyven, pláne az ötven feletti nőkkel kapcsolatban eleve rengeteg negatív sztereotípia él, nem egyedül a magyar társadalomban. Gondolom, ezt csak erősíti a menopauza általános tabusítása. Ezek után melyek a leggyakoribb munkahelyi forgatókönyvek?

I.O.: Arról nem is beszélve, hogy a menopauza gyakran keresztez egy kritikus karrierszakaszt: a nők ugyanis nagy valószínűséggel 45-55 éves koruk közt kerülnek felső vezetői pozícióba. A menopauzával összefüggésben a koncentráció hiánya és az alacsony önértékelés eredményezhetik azt, hogy sok nő ekkor végül nem szeretne előléptetést, vagy felmond a munkahelyén, mert úgy érzi, hogy nem tud kellően produktívan működni. 

Néhány kapcsolódó idézet az olvasóimtól:

  • „Amíg átmentem egy másik épületbe, annyira verejtékezett a teljes bőrfelületem, hogy a megbeszélés eltolását kértem. Meg kellett mosakodnom és tíz percig várnom, hogy vissza tudjak menni és már koncentrálni is tudjak.”
  • „Ügyfelekkel folytatott megbeszélések során előre félek, hogy az erőteljesen jelentkező hőhullámok miatt magyarázkodnom kell.”
  • „Türelem zéró, ingadozó hangulat, agresszió mindez a kereskedelemben. Elbocsátás lett a vége.”
  • „Sokkal lassabb lettem, fáradtabb, nem tudok koncentrálni és a rövid távú memóriámmal is baj van.”
  • „A tünetek a mindennapi életemre is hatással vannak. A családommal, a munkahelyemen, a barátaimmal gyakoriak az ingerültségemből eredő konfliktusok, hosszabb ideig tart elvégezni ugyanazt a feladatot.”

Fő az egészség, ugyanakkor pénz beszél, egy munkahelyen alapvetően teljesíteni kell. Miért éri meg a cégeknek, ha tekintettel vannak a menopauzában lévő nők igényeire?

I.O.: A munkahelyi menopauza program nem luxus, hanem befektetés. Globálisan az 50 feletti nők a leggyorsabban növekvő demográfiai csoport a munka világában. Az amerikai Mayo Clinic tanulmánya szerint évente közel 1,8 milliárd dollár kiesett munkaidőt jelent, és további 26,6 milliárd dollár orvosi költséggel jár, ha nem támogatják a menopauzában lévő nőket. Az oktatáson keresztül a tudatosság erősítése a tabutéma normalizálása érdekében elengedhetetlen egy befogadó munkahely létrehozásához. Amikor az alkalmazottak azt érzik, sorsközösségben vannak, az növeli a teljesítményt: a támogató közeg elégedettebb és elkötelezettebb kollégákat eredményez. Ezek a programok tőlünk nyugatabbra egyre népszerűbbek, mert egyúttal magas reputációt is kölcsönöznek a cégeknek.

Iványi Orsolya
Iványi Orsolya
Kép: Economx / Gregus Máté

Szintén az Ön nevéhez, kezdeményezéséhez köthető a Menopauza-barát Munkahely akkreditáció. Hogyan kell ezt a gyakorlatban elképzelni, ki érdemelheti ki?

I.O.: A program több lépcsős és mivel minden cég más és más, általában az adott cégre kell szabni az egyes elemeket. Hasznos lépés a legelején egy kérdőív arról, hogyan áll házon belül a menopauza kommunikáció, mit gondolnak erről a kolléganők, a HR-esek és a vezetők. Majd a következő lépcső az edukáció, szintén ezen a három szinten. Hogyan tud egy cég edukálni? Például megfelelő információkat biztosít a kolléganőknek, érzékenyíti a férfi vezetőket is, a program csúcspontja pedig a saját menopauza program beépítése a HR policy-ba. Ahhoz, hogy egy munkahely valóban menopauza-barát legyen, hosszú távú elkötelezettség, felvilágosítás és elkötelezettség szükséges: mindezt együtt szoktuk kitalálni.

Egy 2022-es Ipsos kutatás szerint, amelyben 33 európai országban vizsgálták a menopauzához való hozzáállást, kiderült, hogy nemzetközi összehasonlításban a magyarok átlagos szinten tájékozottak, mégis Magyarországon számít a leginkább tabutémának a menopauza. A magyarok bátrabban társalognak az anyagi helyzetükről (54 százalék), a szexuális életükről (62 százalék) vagy akár a politikáról is (61 százalék), mint a menopauzáról.

Egyik legnagyobb, egyben legrégebbi együttműködő partnere a Tesco, amelynek vezetésével 2020 októberében indítottak itthon máig egyedülálló menopauza programot. Hogyan jött létre a kapcsolat és eddig milyen eredmények születtek?

I.O.: A magyarországi Tesco alkalmazottak 67 százaléka nő, és közel a felük 45 év feletti. Ahhoz, hogy az együttműködés elinduljon, szükség volt egy erős belső indíttatásra Hevesi Nóra kommunikációs igazgató és Szigeti Barbara HR igazgató személyében, akik nagyon is érezték a sorsközösséget. A Tesconál három éve működtetünk zárt Facebook-csoportot a 40 év feletti munkavállalóknak, ahol ki lehet beszélni a menopauzát, emellett a témába vágó oktatásokat és beszélgetéseket is szervezünk.

Ezen túl a vezetőknek is tartok érzékenyítő tréningeket, akik nem egyszer férfiak, és szerencsére részükről is abszolút pozitív a fogadtatás. A lényeg, hogy a dolgozók tudjanak a lehetőségről, és legyen egy bizalmi légkör a cégnél: a kolléganő adott esetben merje elmondani, akár a fiatalabb férfi felettesének, hogy mi a problémája. Majd születhessenek olyan megoldások, ha például egy kasszás kolléganőnek napi öt durva hőhulláma van, akkor kaphasson öt váltásnyi egyenruhát és egy ventillátort, illetve ő a mosdóhoz közelebb ülhessen. Vagy egy irodai kolléganő dolgozhasson többet home office-ban vagy más munkarendben, ha neki ez segít.

Végezetül nyugtasson meg mindenkit, a menopauza időszakán egészségesen át lehet zsilipelni, úgy, hogy utána a későbbi életminőség sem romlik meg, és a nők még sokáig dolgozhatnak produktívan és élhetnek boldogan.

I.O.: Ennek érdekében mindenekelőtt legyünk tisztában a menopauza tüneteivel, ezek kezelési módjaival, mert szinte majdnem mindenre van megoldás. Szűrővizsgálatokra pedig kötelező járni ebben az életkorban! Mindezt persze így könnyű kijelenteni, mert tudjuk jól, hogy a 40 és 60 év közötti nők ebben a rendkívül komplex életszakaszban többnyire extrém módon leterheltek. Kirepülő gyerekek, ápolásra szoruló idős szülők, válás, haláleset, és megérkezik még a menopauza is.

Hiszem, hogy nem szégyen kimondani: segítségre van szükségünk otthon is és a munkahelyen is. Ideje megtörni a menopauza körüli csendet a munkahelyeiken és elkezdeni úgy kezelni, mint egy népegészségügyi problémát. Főleg, mert a menopauza minden nőt érint, és jóval könnyebb lenne úgy megélni ezt a periódust, ha lehetne róla tabuk nélkül beszélni, és nem kellene titkolózni.

Aki láthatóvá teszi, és tabumentesíti a menopauzát

Iványi Orsolya (48) kommunikációs tanácsadó, közösségépítő, Magyarország első menopauzaaktivistája, az Éljenek a 40 feletti nők! Mozgalom alapítója, a Magyar Menopausa Társaság vezetőségi tagja. Missziója, hogy segítse a változókorban lévő nőket, illetve, hogy a menopauza új megítélést kapjon, ahogyan a 40 feletti nők korosztálya is. Tagja a Magyar Menopausa Társaságnak, a Nemzetközi Menopauza Társaságnak, 2019-ben elindította a Menopauza Café rendezvénysorozatot, és 2020-ban Magyarországon elsőként munkahelyi menopauza-programot kezdeményezett cégeknek. A 2023-ban indított Második Tavasz Alapítványa a 40 feletti nők jólétét és egészségét helyezi a fókuszba.