A technológiai fejlődés nemcsak az életünket változtatta meg, hanem azt is, hogyan költjük és kezeljük a pénzünket. A Visa legfrissebb, nyolc európai ország fiataljainak megkérdezésével készült kutatása szerint elmozdulás tapasztalható a fogyasztók körében a mesterséges intelligenciával (AI) kapcsolatban: a fiatalabb generációk optimistábbak a pénzügyi alkalmazások – például a befektetéseik kezelése vagy a hitel- és jelzálogkérelmek intézése – terén, mint a 65 év felettiek.

  • Több mint harmaduk azt állítja, hogy jobban bízik a mesterséges intelligencia technológiában, mint egy évvel ezelőtt.
  • 40 százalékuk szerint az AI pozitív hatást gyakorolhat a magánéletükre.
  • A Visa kutatásában vizsgált országok fiataljai a hitelkérelmek terén bíznak a leginkább az AI-ban. 

A fiatalabb generációk nyitottak a technológia által kínált új megoldásokra: a 18-34 éves fiatalok 39 százaléka örülne neki, ha a mesterséges intelligencia kezelné a jelzáloghitel-kérelmét. A megkérdezettek fele nyitottnak mutatkozik arra, hogy az AI nyújtson be hitelkérelmet helyettük, ha biztonságosan végig tudja vinni a folyamatot. Sőt, negyedük a havi számlák kifizetését is rábízná egy ilyen rendszerre.

Forradalmasítja a fizetési technológiákat

„A mesterséges intelligencia nem csupán átalakítja az iparágakat világszerte, de forradalmasítja is azokat, és a fizetési ágazat ezen átalakulás élvonalába tartozik. A Visa felmérése szerint az európai fiatalok általánosságban egyre nyitottabbak a mesterséges intelligencia használata kapcsán, amikor személyes pénzügyeik kezeléséről van szó” – mondta Sármay Bence, a Visa Magyarországért felelős vezetője.

Hozzátette: becsléseik szerint az európaiak évente akár 250 milliárd euróval többet is megtakaríthatnának, ha a pénzügyeik kezelésében olyan digitális eszközöket alkalmaznának, mint a mesterséges intelligencia.

A vállalat több évtizedes szakértelmének és jelentős befektetéseinek eredménye, hogy 100 különböző mesterséges intelligenciát használó alkalmazással segíti ügyfelei és a kártyabirtokosok védelmét. Mind a vállalkozások, mind a fogyasztók személyre szabott, élményszerű és gördülékeny fizetési élményeket várnak el, amely lehetővé teszi számukra, hogy pénzügyeiket az egyéni igényeiknek leginkább megfelelő módon kezeljék. Ebben pedig az AI-alapú eszközök sokat segíthetnek.

Már évtizedek óta használják

Ahogy az AI Summit egyéb kerekasztal-beszélgetésében is elhangzott, a Visa volt az első hálózat, aki mesterséges intelligencia-alapú technológiát alkalmazott a kockázat- és csaláskezelésben. Csak az elmúlt öt évben a vállalat több mint 10 milliárd dollárt fordított kiber- és technológiabiztonsági fejlesztésekre, hogy csökkentse a csalások mértékét és növelje hálózata biztonságát. Ezek az erőfeszítések pedig kifizetődnek, mivel a vállalat a 2023-as pénzügyi évben 40 milliárd dollár értékű csalás megelőzésében működött közre, ami csaknem kétszerese az előző évi összegnek.

Juhász Ka
Juhász Katalin, a Visa regionális termékfejlesztésért felelős igazgatója; Musa Ádel, az MBH Bank Fraud Monitoring bankbiztonsági vezetője; Horváth Balázs, az Economx újságírója
Kép: Economx, Hartl Nagy Tamás

Az Indamedia szeptember 9-10-i konferencia „Banki csalók vs. AI” című panelbeszélgetésén Juhász Katalinnal, a Visa regionális termékfejlesztésért felelős igazgatójával és Musa Ádellel, az MBH Bank Fraud Monitoring bankbiztonsági vezetőjével jártuk körbe a témát. Tudósításunkat itt olvashatja.