Néhány évvel ezelőtt még attól tartottak a piackutatás szereplői, hogy ki fogják szervezni az iparágat más országokba – elsősorban Indiába –, és az itteni bérszínvonal töredékéért el fogják végeztetni ugyanazokat a feladatokat. Nagy része azonban nem került ki – hangsúlyozta Kassai Endre, a Piackutatók Magyarországi Szövetségének (PMSZ) elnöke a szervezet 2023-as Mesterség és Intelligencia című konferenciáján.
Kiemelte: „ mesterséges intelligencia nem helyettesítő eszköz, hanem segítőtárs lesz.
- A kisebb cégeknek különösen hasznos lesz – kisebb feladatokat, például egy saját ügyfélkörön történő elégedettségfelmérést vagy egy szolgáltatás/termék fejlesztéséhez szükséges kutatást könnyen elvégez majd a mesterséges intelligencia (AI).
- A piackutatások száma növekedni a fog a következő években, a kutatócégek szerepe azonban relatíve csökkeni fog.
- Nem fogja kiváltani a meglévő tudást semmilyen technológia.
Okos közművek
A hagyományos mérőeszközöknél sokkal pontosabb tájékoztatást nyújtanak a fogyasztásról az okosmérők, a pontos fogyasztási adatok alapján a felhasználó mindig a mérés alapján kapja meg a számláját. Segíti továbbá őket abban is, hogy megismerhetik saját fogyasztási szokásaikat.
Az átlagos fogyasztót nem érdekli az energiafelhasználás, nem áramot fogyasztanak, hanem egész egyszerűen főznek, sütnek, mosnak, tévét néznek, telefont töltenek, vagy épp világítanak – erről Karajánnisz Manolisz, az Ariosz Kft. ügyvezető igazgatója beszélt, aki szerint egyszerű és érthető üzenetekre van szükség: ehhez nem elegendő az adatok közlése a fogyasztók felé.
A fogyasztókat ezen túl is támogatni kell, például a megtakarítással, illetve a fenntarthatósági tényezők említésével, a jó polgári magatartással, valamint például a szociológiai kontextus (például szomszédok, család) felhasználásával.
A vállalatnak is volt egy okosmérés alapú energiamegtakarítási programja, amely a NatConsumers névre hallgatott. A kutatási innovációs keretprogramra szerveződött a működés, amelynél bár még csak minimális mértékben, de megjelent a mesterséges intelligencia alapú kutatás a szociodemográfiai szegmentálásnál, valamint magánál a működésnél is.
Az iparág azt várta, hogy ezzel a fogyasztás is csökkenthető lesz, ez a valóságban azonban nem így történt – hívta fel a figyelmet Karajánnisz Manolisz.
Piackutatás és az AI
„A piackutatás szempontjából azért is különösen izgalmas, mert a mi szakmánk olyan, ami különösen kompatibilis, átjárható és működtethető a mesterséges intelligencia nyújtotta eszközökkel. Felmerül a félelem sokszor, hogy kiváltja-e vajon teljesen a munkánkat. Elképzelhető-e, hogy a piackutatókat, a piackutatásban résztvevőket felváltja a mesterséges intelligencia, vagy ennél árnyaltabb jövőképre számíthatunk?” – mondta Kassai Endre korábban az Economx kérdésére, a teljes interjút itt olvashatja el.
Pillók Péter, a Századvég Társadalomkutatás Üzletágának igazgatója arról beszélt, hogy elsősorban a válaszmegtagadások csökkentésére szeretnék használni a mesterséges intelligenciát. Hatékonyan tudna adatokat gyűjteni a nemválaszolások arányáról azoknál, akik a teljes kutatást megtagadják, illetve azoknál is, akik csak egyes itemekre nem szeretnének választ adni, és ezért szakítják meg a vonalat.
A társaságnál több éve tartó nemzetközi kutatás folyik már, amelynek kereteiben megszondáztatták az európai polgárok közvéleményét. A nemválaszolás aránya általában 5-8 százalék között szokott mozogni, ebben a felmérésben azonban mindössze 1-2 százalékos volt ez az arány.
Sokan, ha nem tudják felvenni a telefont, később visszahívják az ismeretlen számot. A telefonközpontok azonban zárt rendszerek, a kutatótársaság ezért nem veszi fel azokat a telefonokat, egy új rendszernek köszönhetően ilyenkor azonban egy automatikus hangüzenetet kap a hívó.
Elég jó?
„Ez a legnagyobb forradalom, ami valaha is elérte az iparágunkat, vagy az egész világot” – mondta Jon Puleston, az ESOMAR vezetője. Kiemelte: minden piaci szegmens szereplő számára megnyílik a lehetőség, sokkal szofisztikáltabbá teheti a munkát.
A munka időzabáló részeit végezheti el a kutatók helyett az AI, például az adatok elemzését és jelentések készítését. „Mindenki jobb lesz abban, amit csinál” – hangsúlyozta az ESOMAR vezetője. Szerinte a mesterséges intelligenciát használó vállalatok nagy előnyt élveznek a piacon.
Vannak kihívások is, például magyarul még mindig csak adatelemzésre használható a technológia, mert a nagy nyelvi modellek még csak angolul működnek tökéletesen.
A konferencia megnyitásakor átadták a PMSZ életműdíját is, amelyet Simon Judit, a Budapesti Corvinus Egyetem Marketing- és Kommunikációtudományi Intézetének professzora kapott több évtizedes munkájáért.