Rosszabb a helyzet a német autóiparban, mint amiről eddig szó volt: nemcsak a gyártók, mint a Volkswagen néznek nehéz időszak elé, hanem a partnereik is.
Friss hírek szerint
nem zárja ki a világ legnagyobb autóipari beszállítója, a németországi Bosch vezetője, hogy az eddiginél sokkal nagyobb létszámleépítésekre lesz szükség
a technológiai cégcsoport leányvállalatainál, amelyből globálisan 440-et jegyeznek hatvan országban.
Stefan Hartung vezérigazgató csütörtökön a Tagesspiegelnek adott interjúban közölte: a vállalat gazdasági helyzete a vártnál rosszabbul alakul, nem fogják elérni a 2024-re kitűzött gazdasági célokat.
Ezért a korábban bejelentett, mintegy hétezernyi munkahely megszűntetése helyett várhatóan „tovább kell alakítaniuk a személyi kapacitásokat”.
A vezérigazgató szavaira máris eluralkodott a pánik több ezer érintett munkahelyen, miután azt is megállapította: összeomlás szélén van a német autóipar.
Több területen szűnnek meg munkahelyek
Az már nem újdonság, hogy a globális beszállító leépítésekre kényszerül, ám az, hogy a friss számaik alapján nagyobb a baj, mint amiről eddig beszéltek, megdöbbentette a németeket.
A Frankfurter Allgemeine Zeitung felidézi: az elmúlt hónapokban már többször közölték, hogy csökkentenék a munkahelyeket – eddig összesen több mint 7000 állásról volt szó, leginkább németországi telephelyeken.
Ebben érintettek az autóipari beszállítói részleg területei, de a szerszámrészleg és a háztartási gépeket gyártó leányvállalatok is.
A Bosch már korábban több ezer alkalmazottja esetén a normál, heti 40 órás munkaidőt heti 35 órára akarta csökkenteni a versenyképesség megőrzése érdekében, ám ez ellen országszerte 25 ezren tiltakoztak, elérve a mérsékeltebb megszorításokat.
Nem tudják kezelni a válságot, felszólították a kormányt
Mint most kiderült, a Bosch csaknem 92 milliárd eurót termelt 2023-ban, és egészen a közelmúltig növekedést feltételezett az idei évre. Azonban már látszik, hogy a vártnál kevesebb lesz a bevétele.
Az eladások megtérülése idén legfeljebb négy százalék lesz, míg tavaly öt százalék volt – mondta az okokat Hartung, hozzátéve, hogy ezzel együtt még mindig a 2026-os, hét százalékos célt tartják szem előtt.
Ám elismerte, hogy az autóipari válságot beszállítóként egyre nehezebben kezelik, amit tetéz a német gazdaság gyengesége, illetve az elektromobilitás tétova indulása, amely visszaveti a megrendeléseket.
Stefan Hartung egyúttal felszólította a szövetségi kormányt, hogy vessen véget a pártpolitikai vitáknak, és mielőbb támogassa az iparágat.
Magyarországon is beruházásokat jegyeznek
Némiképp ellentmondásos, hogy miközben a Bosch a mobilitási részlegben és az elektromos szerszámgyártás terén csökkenti a munkahelyeket, július végén bejelentette a cég történetének legnagyobb felvásárlását – idézi a Zeit online.
Eszerint a technológiai csoport a hőszivattyúk és légkondicionálás üzletágában szeretné magát világszerte jobban pozícionálni. Ennek érdekében az ír Johnson Controls épülettechnológiai csoporttól átveszik a lakó- és kiskereskedelmi épületek fűtési, szellőztetési és légkondicionálási üzletágat, 7,4 milliárd euró saját forrásból.
A Magyarországon 20 ezer embert foglalkoztató Bosch hazánkban szintén beruházásokat jelentett be még tavaly.
2023 szeptemberében megírtuk: 18 milliárd forintból mintegy 170 új munkahelyet hoz létre Miskolcon a járműelektronikai készülékek gyártásával foglalkozó Bosch Energy and Body Systems Kft., amit a kormány 3 milliárd forinttal támogat.
2023 februárjában pedig csaknem 70 milliárd forintos, két fázisban megvalósuló összberuházásról adott hírt a Robert Bosch Power Tool Kft.