Ha 100 ezer forintot teszünk a bankunkba évi 5 százalékos kamatozásra, akkor az 5. év végén – egyéb költségeket nem számítva – több vagy kevesebb lesz-e a megtakarításunk mint 125 ezer forint? Meglepő lehet, de az OECD felmérése szerint
az egyszerű és a kamatos kamat közötti összefüggéseket a magyar lakosságnak mindössze 19 százaléka tudja felidézni.
Szerencsére az ismeretek azért egyre inkább bővülnek.
Ebben is nagy segítség az, hogy immár 10. alkalommal rendezik meg 2024 március 4. és 8. között a Pénz7 pénzügyi és vállalkozói témahetet az általános és középiskolákban. Mint azt Túri Anikó, a Gazdaságfejlesztési Minisztérium közigazgatási államtitkára elmondta, a témahét lehetőséget ad arra, hogy a fiatalokat megszólítva a családokban sokakat elérjenek, beszélgetéseket gerjesszenek, felhívják a figyelmet a pénzügyi tudatosság vagy épp a vállalkozói alapismeretek fontosságára. Ezek ugyanis a gazdaság alapkövei, fontos, hogy ezt a tudást már a fiatalokban elmélyítsék.
Az idei év abból újdonság, hogy a Gazdaságfejlesztési Minisztériumban egy intézményben egységesül mind a pénzügyi, mind a vállalkozásfejlesztési terület. A rendezvénysorozat számos kormányzati programhoz tud szervesen kapcsolódni, így például a kormányzati kkv-stratégiához, hiszen a pénzügyekben történő magabiztosság mellett arra is alkalmas, hogy népszerűsítsék a vállalkozói életformát, a vállalkozási készség és hajlandóság megerősítését.
Bár az elmúlt években a pénzügyek terén látható, hogy egyre komolyabb kihívás, de egyben lehetőség a digitalizáció is, így van ezzel a Pénz7 is, hiszen a korábbiaknál sokkal szélesebb körben van lehetőség a korszerű pénzügyi, vállalkozói ismeretek eljuttatására az iskolákba.
Maruzsa Zoltán, a Belügyminisztérium köznevelési államtitkára arra emlékeztetett, hogy a 2014-15-ös pilot program sikere egy év múlva nem csak a Pénz7-nek ágyazott meg, de a siker a fenntarthatóság és a digitális témahétnek is megágyazott, így immár hagyományosan minden tanévben ezekkel a fontos témákkal is foglalkoznak a fiatalok.
Az új Nemzeti Alaptanterv révén az állampolgári ismeretek tantárgy keretében
idén a 8. és 12. osztályban tanulók immár a témahéten túl is, a rendes órarendi órák keretében is találkoznak a pénzügyi és vállalkozói ismeretekkel.
Gondos Judit, a Pénzügyminisztérium közigazgatási államtitkára arra emlékeztetett, hogy sokat haladtunk előre az elmúlt évtizedben a pénzügyi tudatosság terén. Bár abban egyetértés van, hogy a pénzügyi érettség megteremtése minden korosztályban fontos, ám a jövőt az biztosítja, hogy minél fiatalabb korban kezdjenek el foglalkozni ezzel a témával az emberek.
A magyar Pénz7 2017 óta a Nemzetközi Pénzügyi Témahét rendezvényeihez is kapcsolódik.
A világban 2013 óta megtartott esemény révén 178 ország 60 millió fiataljához jutottak el különböző programok.
A nemzetközi összevetésben is jól állunk, mert csak tavaly évben 1700 pedagógus és 145 ezer diák vett részt a Pénz7 eseményein.
Hergár Eszter, Pénziránytű Alapítvány kuratóriumi elnöke szerint immár 11. alkalommal végzik el az alapítvány szakemberei a Pénz7 szakmai anyagainak kidolgozását és szervezik meg a pedagógusok felkészítését. A Pénziránytű révén ugyanakkor ebben a tanévben már több, mint 700 ezer tankönyv áll a diákok és pedagógusok rendelkezésére, hogy a mindennapi oktatás keretében is bővüljön a pénzügyi tudás.
Kovács Levente, a Magyar Bankszövetség főtitkára az OECD azon álláspontját idézte, amely szerint
egyetlen ország sem tud felzárkózni, ha a polgárai pénzügyi ismereteit nem mélyítik el.
A Pénz7 mindig a legaktuálisabb kérdésekre igyekszik felhívni a figyelmet, az induláskor a devizahitelezés problémái miatt a felelős hitelezés és -hitelfelvétel, később kriptobefektetések voltak napirenden, napjainkban pedig a kiberbiztonság megkerülhetetlen téma.
Az összefogás fontosságát az is mutatja, hogy a pedagógusok munkáját minden évben több, mint 1000 önkéntes segíti. A rendszeres önkéntesek között találjuk Varga Mihály pénzügyminisztert, Nagy Márton gazdaságfejlesztési minisztert vagy épp Kandrács Csaba MNB alelnököt. Musákné Gergely Orsolya, az önkéntesek szervezésében segítő Junior Achievement Magyarország Alapítvány ügyvezető igazgatója szerint a pénzügyi segítők munkája sok esetben nem csak a témahéthez kapcsolódik, többségüket az együttműködő iskolák vissza- visszahívják újabb kérdések megvitatására.