Teljesen destabilizálhatják a brit autóipart, továbbá több tízezer ágazati munkahely megszűnését okozhatják az amerikai kormány által tervezett importvámok – áll az egyik tekintélyes londoni gazdaságpolitikai kutatóműhely szerdán bemutatott tanulmányában.

Az Institute for Public Policy Research (IPPR) 46 oldalas összeállítása kiemeli, hogy

Nagy-Britanniában gyártott autók 77,5 százaléka exportpiacokra kerül, és az évente gyártott mennyiség 12,5 százalékát az amerikai piac szívja fel.

Az IPPR modellszámításokra alapuló forgatókönyve szerint, ha a Donald Trump vezette adminisztráció tartósan 25 százalékos vámot vet ki az importált személyautókra,

az 25 ezer állás megszűnésével járhat a brit járműipari ágazatban.

A brit autóipari konglomerátumok közül a Jaguar Land Rover (JLR) exportálja a legtöbb járművet az Egyesült Államokba, így ennek a cégnek különösen magas a kitettsége az amerikai vámokkal szemben – tolmácsolta az MTI.

A Tata-csoporthoz tartozó Agratas akkumulátorgyártó óriásüzemet ugyancsak érintik az amerikai vámok, tekintettel arra, hogy a céget szoros beszállítói kapcsolatok fűzik a Jaguar Land Roverhez – áll az IPPR szerdai tanulmányában.

A BMW tulajdonában lévő, Oxfordban működő Mini autógyár is jelentős mértékben függ az amerikai piactól.

Az IPPR tanulmánya hangsúlyozza, hogy a brit feldolgozószektor számára komoly jelentőségű az autóipar teljesítménye, mivel Nagy-Britanniában jelenleg 2811 vállalat foglalkozik autó- és részegységgyártással.

Ezen cégek csaknem 133 ezer alkalmazottat foglalkoztatnak, és összesített éves forgalmuk tavaly 70,3 milliárd font (33 750 milliárd forint) volt.

Az elemzés kiemeli azt is, hogy a járműipar a legnagyobb brit áruexportőr: az ágazat adta 2024-ben a teljes brit árukivitel 13,9 százalékát.

Az IPPR hangsúlyozza ugyanakkor, hogy a brit autóipar teljesítménye már az amerikai vámok bevezetése előtt is meredeken csökkent, és jelenleg az 1950-es évek eleje óta nem tapasztalt mélységekben jár.

Az elemzőműhely idézi a brit autógyártók és autókereskedők szövetségének (SMMT) adatait, amelyek szerint tavaly kis híján 780 ezer személyautót gyártottak Nagy-Britanniában, 55 százalékkal kevesebbet, mint a visszaesési folyamat első évében, 2016-ban.

Más elemzői prognózisok szerint

az amerikai vámemelések komoly növekedési kockázatokat jelentenek a brit gazdaság egészére is.

A brit kormánynak hivatalos előrejelzéseket készítő elemzőműhely (Office for Budget Responsibility, OBR) modellszámításai azt mutatják, hogy ha az Egyesült Államok és a világ többi része közötti vámok viszonossági alapon 20 százalékponttal emelkednek, ennek nagy-britanniai hatása a 2026-2027-es pénzügyi évben tetőzne, és abban az évben a brit hazai össztermék (GDP) értéke 1 százalékkal lenne alacsonyabb az arra az időszakra szóló jelenlegi alapeseti előrejelzésnél.

A brit kormányfő szerint nem szabad, hogy ők igyák meg Trump vámtarifáinak levét

Nehéz hirtelen felindulás helyett megfontolt lépéseket tenni Trump vámtarifái ellen, de a brit kormányfő higgadtságra int. Nagy-Britannia, miután megtépázta a Brexit, és már nem tartozik az Európai Unióhoz, szeretné megúszni az új tarifákat. Bővebben.

Felelevenítették, a Bank of England – a brit jegybank – idei első negyedévi pénzügypolitikai jelentésében a korábbi prognózis felére, 1,5 százalékról 0,75 százalékra rontotta a brit gazdaság idei egész éves növekedésére szóló előrejelzését.