A miniszterek közötti feladatok átcsoportosításaként Rogán Antaltól Lázár János építési és közlekedési miniszterhez került a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. irányítása. 

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) a staféta átvétele után azonnal elküldte Bozóky Alex vezérigazgatót és a teljes NÚSZ-felsővezetést.

  • A minisztérium teljes körű informatikai auditot rendelt el, amelyet a cégtől és a jelenlegi beszállítóktól független szakemberek végeznek,
  • a NÚSZ-nál pedig emellett csoportos létszámleépítésre is lehet számítani, cégnél 660 fő dolgozik.

A Telex információ szerint az ÉKM

súlyos hatékonysági problémákat állapított meg, sok ember, magas költséggel szedte az útdíjbevételeket.

A vizsgálat végeredményét egyelőre nem ismert, de március 1-jére tervezett újabb fontos informatikai váltást, beszállítócserét  ÉKM leállította, és a lapnak megerősítette, hogy zajlik egy auditfolyamat, amelynek célja a költségek csökkentése és a bevételek növelése, de azt is jelezte, hogy az audit lezárultáig további tájékoztatást nem tud adni.

Az ügyet ismerő források azt mondták: a tárca és a folyamatot vezető Bartal Tamás helyettes államtitkár alapvetése az, hogy az útdíjbevételek nem csökkenhetnek – sőt, a következő években jelentős növekedést remél az állam –, de a költségeknek érdemben apadniuk kell. 

A hazai elektronikus útdíjakat beszedő állami társaság, a Nemzeti Útdíjszolgáltató Zrt. az egész magyar költségvetés szempontjából kulcsfontosságú cég.

Az Economx cikke alapján

  • 2023-ban 532 milliárd forint,
  • 2024-ben már 804 milliárd forint bevétele származott útdíjakból a cégnek, ezáltal pedig a költségvetésnek.
  • Létezik olyan becslés is, amely szerint 2025-ben akár a 900 milliárd forintot is súrolhatja a bevétel,
  • 2030-ra pedig az 1200 milliárd forintos cél sem irreális. 

A forgalom kisebb részt a személygépkocsik (matricák), nagyobbrészt a teherjárművek forgalma után érkezett. Egy ekkora bevétel nem játék, az állam is nagyon odafigyel rá.