A benzin átlagára januárban 635 forint, míg a dízelé 653 forint volt az EU által kiadott Weekly Oil Bulletin adatai alapján, amelyet a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) összegzett pénteken közzétett kísérleti statisztikájában. 

Magyarországon a benzin és a gázolaj ára is alacsonyabb volt pár forinttal a szomszédos országok áraihoz képest, viszont a régióban még így is magasnak számít: 

  • a 95-ös benzin 635 forintos átlagára 3 forinttal – azaz 0,5 százalékkal volt alacsonyabb a szomszédos országok 638 forintos átlagértékénél;
  • a dízel havi átlagára Magyarországon 653 forint volt, ami 2 forinttal – 0,3 százalékkal alacsonyabb a szomszédos országok 655 forintos átlagértékénél;
  • a régiós átlagár benzin esetében januárban 618 forint volt – a magyar 2,8 százalékkal, 17 forinttal volt magasabb; 
  • a dízelnél pedig 631 forint volt a januári régiós átlagár, aminél a magyar adat 22 forinttal, 3,5 százalékkal volt magasabb.

Az előző hónaphoz képest Magyarországon a benzin átlagára 18 forinttal nőtt – a szomszédos országokban 21, a régiós országokban pedig 18 forintos áremelkedést mértek a statisztikusok.

Üzemanyag-átlagárak a régióban

Üzemanyag-átlagárak a régióban (benzin) 
Forrás: KSH / Eurostat

A dízel is drágult: Magyarországon 20 forinttal, a szomszédos, illetve a régiós országokban pedig 19-19 forinttal növekedtek az árak decemberhez képest.

Üzzzzz
Üzemanyag-átlagárak a régióban (dízel) 
Forrás: KSH / Eurostat

A régiós országok közül Ausztriában, Horvátországban, Szerbiában és Szlovákiában magasabb volt a benzin átlagára januárban, mint Magyarországon. Az előző havi adathoz képest Romániában és Szlovákiában nőtt a legnagyobb mértékben, 30 forinttal. Lengyelországban, Romániában és Szlovéniában a 95-ös benzin átlagára kevesebb mint 5 százalékkal, Csehországban 5–10 százalékkal, Bulgáriában pedig több mint 15 százalékkal elmaradt a magyartól – összegzett a KSH.

Mik mozgatták az árakat?

„Az elmúlt napok külpolitikai turbulenciája ellenére az árak eddig nem mutattak jelentős változásokat. Egy biztos: a hazai üzemanyagárak – ahogy az normális és várható is – követik azokat a tényezőket, amelyek az árképzést alapvetően meghatározzák, elsősorban a kőolaj világpiaci árát” – fogalmazott korábban az Economx megkeresésére Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára.

A Trump-adminisztráció hatalomra lépésével és az elmúlt napok drasztikus szankciós, illetve védővámos bejelentéseivel a piacok jelentős ingadozást mutattak. Bár ezek a döntések megrázták a piacot, összeomlás nem következett be, a piac viszonylag stabilnak tűnik a MÁSZ főtitkára szerint. (Az okokról bővebben itt olvashat.)

Mi látszik mindebből a magyarországi kutakon?

Grád Ottó szerint ha megnézzük például a forint árfolyamát, az utóbbi napokban az tartósan a 400 forintos szint alá süllyedt a dollárral szemben, és az euróval szemben is kedvezőbb pozíciókat mutatott, mint mondjuk egy hónappal ezelőtt. „Ez mindenképpen optimizmusra ad okot” – tette hozzá. 

Ha nem történik valamilyen rendkívüli, előre nem látható politikai esemény, akkor a jelenlegi kereslet-kínálati helyzetben a kőolajárak a 70 dollár körüli szinten stabilizálódhatnak. Amennyiben a forint is tartósan megmarad ezen az árszinten, akkor

a hazai töltőállomásokon legfeljebb néhány forintos árváltozásra lehet számítani, de jelentősebb drágulásra nem.

Átlagárak alakulása az elmúlt évben
Átlagárak alakulása az elmúlt évben
Forrás: Holtankoljak.hu

A Holtankoljak.hu szerint csütörtökön egyébként felfelé korrigáltak az üzemanyagárak, ugyanis a benzin beszerzési ára 2 forinttal, míg a gázolajé 3 forinttal emelkedett. Amennyiben ezt a töltőállomások üzemeltetői érvényesítik a kutakon, úgy a benzin átlagára 633 forint, míg a gázolajé 642 forint körül alakulhat.

NGM: Ez a kormány érdeme

„A kormány elérte, hogy a magyar családok kevesebbet fizessenek az üzemanyagért, mint a szomszédos országokban élők” – reagált a friss adatokra a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM). A Nagy Márton vezette tárca közleménye szerint az, hogy a magyar átlagárak januárban nem haladták meg a környező országokét, az „a kormány sikeresen kiharcolt brüsszeli garanciájának köszönhető”.

„A külső tényezők közvetlen hatással vannak a magyar üzemanyagpiacra is, hiszen az itthon forgalmazott üzemanyagok mintegy 20-30 százaléka importból származik. A magyar kormány azonban sikeresen kiharcolta azokat a garanciákat Brüsszelben, amelyek biztosítják, hogy a háborús szankciók ne veszélyeztessék Magyarország energiabiztonságát, és ne okozzanak a magyar lakosság számára további áremelkedéseket. Az ellátásbiztonság fenntartása mellett a kormány továbbra is mindent megtesz annak érdekében, hogy a benzin és a gázolaj ára stabil maradjon, és a magyarok a szomszédos országok átlagához képest kedvezőbb feltételek mellett juthassanak üzemanyaghoz” – áll az NGM közleményében.