Ezzel megkezdődik a Budapest Airport üzemanyag-ellátórendszerének felkészítése is a 2025-ben életbe lépő, az EU által meghatározott fenntartható üzemanyag használati kötelezettségre.
Május 10-én a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről szállt fel először olyan kereskedelmi Wizz Air repülőjárat, amely a MOL által szállított Neste MY Sustainable Aviation Fuel™ üzemanyagkeverékét használta. A teszt során a Wizz Air három legújabb Airbus A321neo típusú repülőgépébe összesen 23,5 tonna, 37 százalék tiszta SAF és 63 százalék Jet A1 üzemanyagot tartalmazó keveréket tankoltak.
A Budapestről Párizsba és további nagyvárosokba utasokat szállító járatoknak köszönhetően a MOL és a Wizz Air újabb lépést tett a közlekedési üzemanyagok környezeti lábnyomának csökkentése érdekében. A finn Neste által gyártott üzemanyag használt sütőolajból és elhullott állati zsiradékból készül, azaz hulladékot hasznosít.
A SAF használata az üzemanyag életciklusa során akár 80 százalékkal csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást a fosszilis repülőgép-üzemanyag használatához képest
Stratégiai célunk, hogy beindítsuk a régió körforgásos gazdaságát és 2050-re karbonsemlegessé tegyük a működésünket. Folyamatosan teszteljük az új technológiákat és fejlesztjük a termékeinket, hogy alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagokkal erősíthessük a régió ellátásbiztonságát, és felgyorsítsuk a zöld átmenetet.
— mondta Zsótér Csaba, a MOL-csoport Üzemanyag Üzletág ügyvezető igazgatója.
Hozzátette, eddig elsősorban a közúti közlekedési üzemanyagok terén tettek lépéseket, péládul a Dunai Finomítóban 2021 óta együtt dolgozzák fel a növényi olajokat, a használt étolajokat és az állati zsírokat a fosszilis komponensekkel, hogy fenntarthatóbb dízelt állítsanak elő, és ezzel mintegy 700 000 tonnával csökkentsék a szén-dioxid kibocsátást. Ugyancsak a hulladék újrahasznosítását támogatja, hogy 2011 óta a használt konyhai zsiradékot le lehet adni a MOL töltőállomásokon.
A Wizz Air versenytársaihoz képest a legalacsonyabb, utaskilométerenként számított szén-dioxid-kibocsátással rendelkezik, és folyamatosan törekszik a további csökkentésre. Az utóbbi időben jelentősen megújított flottájában található Airbus A321neo repülőgépek akár 50 százalékos bioüzemanyag-keverékkel is képesek repülni.
A mai fenntartható üzemanyag tesztelés, amely megelőzi a 2025-től esedékes jogszabályi előírásokat, bizonyítja, hogy az iparági együttműködés az egyik leghatékonyabb módja a klímaváltozás kihívásainak kezelésére, hogy 2030-ig további 25 százalékkal csökkentsük a szén-dioxid-kibocsátásunkat,
— nyilatkozta Yvonne Moynihan, a Wizz Air fenntarthatóségért felelős igazgatója.
Utolsó órában a Wizz Air bangladesi járatának engedélyezése
A magyar gyökerű cég gyorsan terjeszkedik a Közel-Keleten és Közép-Ázsiában. Hamarosan Dakkába indíthat járatot a Wizz Air, az ehhez szükséges engedélyről akár egy hét múlva megállapodhatnak. Bővebben>>>Chris Dinsdale, a Budapest Airport leköszönő vezérigazgatója hozzátette,
A Budapest Airport is rengeteget tesz azért, hogy a repülőtér minél fenntarthatóbb módon működjön, közvetlen működésünkből adódó kibocsátásunkat tíz év alatt 65 százalékkal csökkentettük. Kiemelt célunk, hogy legkésőbb 2035-re, vagyis 15 évvel hamarabb a korábbi vállalásunknál elérjük a nettó zéró kibocsátást.
A tudósokat is meglepte, amikor benéztek Ferihegyen a repülők alá
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér területén él Magyarország egyik legjelentősebb ürgeállománya. Az ürgék egész pontosan a futópályák, a gurulóutak, az állóhelyek és a hangárok közötti nagy kiterjedésű gyepen élnek a repülőtéren. Őket kellett most átköltöztetni.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!