Hamarosan elkészül a Zalaegerszeg mellett 2016 óta épülő hatalmas tesztpálya-komplexum, a ZalaZone utolsó modulja,

egy négy kilométer hosszú, két döntött kanyarból és két hosszú egyenesből álló oválpálya.

Az Európában is ritkaságnak számító pályához hasonló Magyarországon még a ’80-as években Győr alatt épült, de a Rába-ring parabolikáinak sugara mindössze 135 illetve 29 méter. 

A vezess.hu azt írja, hogy

a zalaegerszeginn már 110 km/h tempónál érvényesülnek azok az erők, amikor egy átlagos autó saját súlyának illetve sebességének következtében mintegy magától befordul a döntött kanyarban. 

A zalai pályán a tesztközpont ügyfelei által kért mai elvárásoknak megfelelően

  • az 1,1 kilométer hosszú egyeneseket két egyforma, 300 méter sugarú félkör-kanyar kapcsolja össze;
  • a teljes pálya így négy kilométer hosszú;
  • a parabolikák legfelső íve 47 fokos emelkedőt képez a vízszintes talajjal;
  • így a tesztautók 200 km/h körüli sebességnél „másznak fel” kormányzás nélkül a falra,
  • a folyamatos, meglehetősen paradox egyenes körözgetés pedig 200-250 km/h közötti sebességtartományban lehetséges.

Egy ilyen különleges pálya, ami messze nem egyenlő a NASCAR-versenyek egyszerű döntött kanyaros pályáival, különleges gyártástechnológiát is igényel.

A cikk szerint Európában ebben a méretben (3×3,7 méter szélesség, mint egy háromsávos autópálya) és ilyen dőléssel (a 47 fok 103 százalékos emelkedőnek felel meg; a legkomolyabb terepjárók jellemzően 45 fokos szögig képesek felmenni egy siratófalra) csak egy cég tud megépíteni: a STRABAG.

  • Idén májusban indult A ZalaZone utolsó, leglátványosabb, legdrágább (16 milliárd forintba kerülő) oválpályájának az építése,
  • július végén kezdődött meg a tényleges aszfaltozás
  • és októberben készül el teljesen a pálya,
  • amelyet a tervek szerint 2025. májusában adnak át.