Az építőanyagok iránti nagy kereslet a járvány után meglehetősen biztató volt és az építőipar sok országban talpon maradt a leállások után. Az építőipari termelés az EU-ban 14 százalékkal nőtt 2021. második negyedévében, az előző év azonos időszakához képest. Az Euroconstruct országok közül három államban kifejezetten kivételes növekedést mértek a járvány kezdete óta: Ausztriában 21 százalékkal, Franciaországban 38 százalékkal és az Egyesült Királyságban 53 százalékkal bővült a szektor termelése 2021. első félévében az előző év azonos időszakához képest. Ez utóbbi teljesítménye teljes összhangban van Boris Johnson „Build Back Better” mantrájával - írja összefoglalójában az Euroconstruct brit elemzője, Harvir Dhillon.

Építőanyag-hiány: okok és következmények

A járvány miatt az építőipari termelés fellendülése alapanyag-hiányhoz vezetett. A világ nagy gyártói és exportőrei gyártási-forgalmazási gondjai rekord áremelkedést hoztak. A Drewry World Container Indexe szerint egy 40 lábas konténer költsége a fő útvonalakon 10 ezer dollárra emelkedett, míg a járvány előtt 1,5 ezer dollár körül volt. Ez a majdnem hétszeres szállítási költségnövekedés példátlan, a Szuezi-csatorna blokkolása és nemrég a kínai kikötői leállások jelentős fennakadásokat okoznak az áruszállításban.

A beszerzési árak emelkedése az output árakban is megjelent, a beszállítók továbbhárították az inputköltségeket az ellátási láncra. Idén az első negyedévben az input építőanyag árak 2,7 százalékkal nőttek (negyedéves alapon), az építési árak pedig 1,3 százalékkal. A hiány különösen aggasztó volt Németországban, Franciaországban, az Egyesült Királyságban és Olaszországban. Emiatt kimerültek a készletek, megnőttek az átfutási idők és több lett a szerződéses vita.

Elszálltak az árak

A legnagyobb áremelkedést mutató anyagok a 12 hónappal ezelőtti adatokhoz képest a betonacél (+59 százalék), az előre gyártott acél (+65 százalék) és az importált rétegelt lemez (+82 százalék). Ezen anyagok iránti kereslet számos okból megugrott.

Az Egyesült Királyságban például a mélyépítés volt az építőipar motorja, a nagyprojektek pedig anyagigényesebbek is. Emellett a járvány megváltoztatta a fogyasztói preferenciákat. A távmunka és a karantén miatt az embereknek nagyobb térre lett szükségük. A költési lehetőségek beszűkülése és a háztartások megtakarításainak növekedése mellett megnőtt a lakásfelújítás iránti igény is.

Kamionsofőr-hiány

Az Egyesült Királyságon belüli logisztikát még a brexit is szorongatja. Ez súlyosbíthatja az építőanyag-hiányt a következő hónapokban. Nemcsak az importvámok növelték a költségeket, a kamionsofőrök hiánya miatt a szállításban egyre nagyobbak a késések. A brit Közúti Fuvarozók Szövetsége felmérése szerint a nyugdíjazás és a brexit  a hiány fő oka. Becslések szerint 100 ezerrel kevesebb a szükségesnél a sofőrök száma, ami nemcsak a Brit-szigeteken gond, a Transport Intelligence kutatócsoport szerint a kamionsofőr-hiány Európa-szerte akár a 400 ezer főt is elérheti.

Messze még a normalizálódás

A szakértő szerint „normalizálódásra” vagy a járványt megelőző árakhoz való visszatérésre nem számíthatunk a közeljövőben, de még középtávon sem. Bár az árnyomás elkerülhetetlenül enyhülni fog ahogy a világgazdaság visszatér a régi kerékvágásba, és a gyártási korlátok enyhülnek majd, az építőanyag-válság hatása a jövő évre is ki fog tolódni. Ez kockázatot jelent az építőipar fellendülésére és sok projektet késleltetni fog az Euroconstruct országokban.