Nagy autógyártó cégek, mint a Tesla és a Volkswagen igyekszik modernizálni, automatizálni a járművek irányjelzőit. Az elképzelések szerint a jövőben nem a volán mellett elhelyezett karokkal, hanem a kormánykerékre szerelt kis gombokkal kellene vezérelni az irányjelzőt. Az sem kizárt, hogy az irányváltást érzékelve a kormány ad majd ki valamilyen hangot, arra ösztönözve a vezetőt, hogy indexeljen.
Az „előzési asszisztensek” is számos lépést átvehetnek a sofőrtől: figyelhetik a jármű mögötti és az oldalsó teret, beállíthatják a jelzőt és irányíthatják az előzési manővert, de akár a vezető tükörbe vetett pillantására is reagálhatnak. A cél, hogy a technika kompenzálja az emberi hibákat.
A német Spiegel magazin írása szerint minderre azért van szükség, mert a legtöbb közúti balesetet a gyorshajtás mellett az irányváltás jelzésének elmulasztása okozza. Németországban 2022-ben mintegy 30 ezer ember sérült meg vagy halt meg olyan balesetben, amelyet a kanyarodó autók okoztak.
Az indexelés témája különösön érzékeny Németországban.
Az ADAC autóklub adatai szerint ugyanis minden harmadik autóvezető nem jelez kanyarodáskor, sávváltáskor. Ezen a területen a németek Európa-bajnokoknak számítanak.
Ráadásul a közlekedési kultúra romlása az „ego-társadalom” irányába tett újabb lépést - vélik szakértők.
Az indexelés pedig egyáltalán nem megerőltető tevékenység, ráadásul senki nem húz hasznot annak elmulasztásából. A jelzés mellőzésével senki nem halad, nem tolat, nem előz gyorsabban, ha viszont jelez, balesetet előzhet meg.
Ám az indexelés elmulasztása, mint hanyagság, egyre gyakoribb, az irányjelzést a sofőrök inkább amolyan önzetlen jótettként értelmezik. Van olyan szabályszegő is, aki a „szabad utat a szabad polgárnak” mottó jegyében nem teszi ki az indexet.
Az indexelés szabályai nem egyéniek, ezeket pontosan rögzítették: lekanyarodás, előzés, sávváltás esetében a jelzés kötelező.
Azaz a sofőrnek jeleznie kell:
- ha balra vagy jobbra akar kanyarodni,
- ha előzni akar, már a kormánykerék kihúzás előtt és utána is,
- ha elhagy egy körforgalmat: a közvetlen kijárat előtt, és nem fél körrel előtte.
Németországban az indexelés elmulasztása elméletileg 10 eurós bírsággal jár.
A szabályszegő sofőröket nehéz tetten érni, mert az ügy kivizsgáláshoz a rendőrautónak közvetlenül a mulasztó autó mögött kell haladnia.
A jelzőberendezések nem olyan régiek, mint az autó - jelzi a német hírmagazin. Emlékeztet, hogy a lovaskocsikhoz és a kerékpárokhoz hasonlóan az irányváltoztatásokat kezdetben a gépjárművekben kézzel jelezték. A hivatásos sofőrök számára csak később fejlesztették ki az indexet, például a Bosch-nál vagy a Carl Zeiss-nél,
Magyarországon az indexelés elhagyásáért 3 büntetőpont jár
A KRESZ szerint az indexelés minden irányváltoztatásnál kötelező.Irányváltoztatásnak minősül például,
- ha a jármű a terelővonalat,
- az úttest szélét
- vagy a képzeletbeli felezővonalat átlépi,
- forgalmi sávot változtat,
- ha másik útra kanyarodik,
- letér a főútvonalról, szilárd burkolatú útról.