Az elmúlt évtizedek választásainál sok múlott az ingadozó államon, 2016-ban el tudta csábítani a demokratáktól a hagyományosan inkább rájuk szavazó kékgalléros munkásokat, de 2020-ban Joe Biden visszaszerezte az államot – írja a CNBC. Trump arra összpontosított, hogy az elektromos autók térnyerésével a kínai autógyártók egyszerűen kivégeznék amerikai ellenfeleiket, ezért nincs szükség a villanyautókra. Harris pedig arról beszélt, hogy elkerülhetetlen az elektromos átállás, mert csak így őrizhetők meg a munkahelyek.

Az autógyártók és beszállítóik nem állnak egyik elnökjelölt mellett sem, inkább felkészülnek bármelyikük győzelmére.

A három nagy kérdés:

  • a kínai autóimportot érintő tarifák ügye,
  • a szén-dioxid-kibocsátásra vonatkozó szigorítások,
  • a foglalkoztatás.

Ha Harris nyer, akkor várhatóan folytatódik a Biden-adminisztráció iparpolitikája, ami az autógyártók esetén a környezetvédelmi elvárások szigorítását és az elektromos autók eladásának támogatását jelenti. Ugyanakkor a cégvezetők aggódva figyelik, hogy a demokrata elnökjelölt „túl jó viszonyt” ápol a legnagyobb ágazati szakszervezet, az UAW vezetőivel.

Trump esetén éppen fordított a helyzet. Vélhetően lazítaná a villanyautó-támogatásokat, törvényi előírás ellenére. Kemény vámpolitikát folytatna, egyebek mellett jelentős extra terhet róna a kínai villanyautók behozatalára. 

Harris szerint, ha teljesülne Trump ígérete az általános vám bevezetésére minden árucikkre, annak gazdasági hatása megegyezne egy szövetségi szintű áfa bevezetésével.

A legnagyobb szakszervezetnél az UAW mérése szerint a Biden–Harris páros szakszervezeteket támogató magatartása az alelnököt támogatja. Joe Biden részt vett korábban a szervezet kongresszusán, az UAW elnöke, Shawn Fain pedig aktívan kampányol Kamala Harris mellett. Ugyanakkor van olyan szakszervezet, a Teamsters, amely egyik elnökjelölt mellett sem tette le a voksát.

Közös ígérete a két elnökjelöltnek, hogy felülvizsgálnák az észak-amerikai szabadkereskedelmi szerződést (USMCA), mert az most lehetővé teszi a kínai autóipari cégeknek, hogy a Mexikóban felhúzott üzemeiken keresztül büntetővámok nélkül bejuttassák termékeiket az Egyesült Államokba is.

November 5-én tartják az amerikai elnökválasztást, ezzel egyidőben pedig a 100 fős szenátusban 34 helyről szavaznak, valamint a 435 fős képviselőházban is választásokat tartanak. Az Egyesült Államok választási rendszerében az elektori testület választja meg hivatalosan az elnököt és alelnököt. Bár a szavazólapokon az elnökjelöltek neve szerepel, a szavazók tulajdonképpen elektorokat választanak, akik a választópolgárok leadott voksai alapján szavaznak az elnök személyéről – írja Balog-Béki Márta, az MBH elemzője. Itt olvashatja a további tudnivalókat >>>