Az elmúlt évtizedek választásainál sok múlott az ingadozó államon, 2016-ban el tudta csábítani a demokratáktól a hagyományosan inkább rájuk szavazó kékgalléros munkásokat, de 2020-ban Joe Biden visszaszerezte az államot – írja a CNBC. Trump arra összpontosított, hogy az elektromos autók térnyerésével a kínai autógyártók egyszerűen kivégeznék amerikai ellenfeleiket, ezért nincs szükség a villanyautókra. Harris pedig arról beszélt, hogy elkerülhetetlen az elektromos átállás, mert csak így őrizhetők meg a munkahelyek.
Az autógyártók és beszállítóik nem állnak egyik elnökjelölt mellett sem, inkább felkészülnek bármelyikük győzelmére.
A három nagy kérdés:
- a kínai autóimportot érintő tarifák ügye,
- a szén-dioxid-kibocsátásra vonatkozó szigorítások,
- a foglalkoztatás.
Ha Harris nyer, akkor várhatóan folytatódik a Biden-adminisztráció iparpolitikája, ami az autógyártók esetén a környezetvédelmi elvárások szigorítását és az elektromos autók eladásának támogatását jelenti. Ugyanakkor a cégvezetők aggódva figyelik, hogy a demokrata elnökjelölt „túl jó viszonyt” ápol a legnagyobb ágazati szakszervezet, az UAW vezetőivel.
Trump esetén éppen fordított a helyzet. Vélhetően lazítaná a villanyautó-támogatásokat, törvényi előírás ellenére. Kemény vámpolitikát folytatna, egyebek mellett jelentős extra terhet róna a kínai villanyautók behozatalára.
Harris szerint, ha teljesülne Trump ígérete az általános vám bevezetésére minden árucikkre, annak gazdasági hatása megegyezne egy szövetségi szintű áfa bevezetésével.
A legnagyobb szakszervezetnél az UAW mérése szerint a Biden–Harris páros szakszervezeteket támogató magatartása az alelnököt támogatja. Joe Biden részt vett korábban a szervezet kongresszusán, az UAW elnöke, Shawn Fain pedig aktívan kampányol Kamala Harris mellett. Ugyanakkor van olyan szakszervezet, a Teamsters, amely egyik elnökjelölt mellett sem tette le a voksát.
Közös ígérete a két elnökjelöltnek, hogy felülvizsgálnák az észak-amerikai szabadkereskedelmi szerződést (USMCA), mert az most lehetővé teszi a kínai autóipari cégeknek, hogy a Mexikóban felhúzott üzemeiken keresztül büntetővámok nélkül bejuttassák termékeiket az Egyesült Államokba is.