Kis túlzással állíthatjuk, hogy júliusban egymást érik az európai közlekedési dolgozók tiltakozó akciói, amelyek kétségtelenül hatással lesznek a turizmusra.

Nézzük is, hogy a kontinens mely országában mikor és mire kell készülni, ha épp például repülőre vagy vonatra szállnánk!

Olaszország, ahol kitör a repülőtéri sztrájk

Miután július 5-én az olasz repülőtereken a szakszervezeti alkalmazottak egyszer már sztrájkba léptek, július 21-én további fennakadások várhatók a milánói Linate és a bergamói Orio al Serio repülőtereken. A munkabeszüntetés aznap délután 1 és 5 óra között okozhat fennakadásokat.

Ugyanakkor az olasz közlekedési ágazatban július 27. és szeptember 5. között tilos a sztrájk, ezért a nyár e későbbi időszakában az Olaszországba, vagy az onnan utazóknak várhatóan már nem kell további fennakadásokra számítaniuk – derült az Euronews gyűjtéséből.

Egyesült Királyság: egyelőre bizonytalan a helyzet

A bérezéssel kapcsolatos vita miatt a londoni Gatwick repülőtér dolgozói még ebben a hónapban sztrájkba léptek volna, ám ezt ideiglenesen elhalasztották, amíg a szakszervezeti tagok szavaznak egy új fizetési ajánlatról.

Eredetileg július 12-14. és július 18-21. között mintegy 300 biztonsági és utaskiszolgáló személyzeti tagot akartak munkabeszüntetésre bírni. Ez pedig minden bizonnyal jelentős késéseket okozott volna a poggyászvizsgálatnál, akárcsak az utasok kiszolgálásánál.

Amennyiben nem sikerül rendezni a bérvitát, további akciókra kerülhet sor a forgalmas nyári szünetben London második legnagyobb nemzetközi repülőterén.

Mindezzel párhuzamosan, a mellékelt ábra szerint Skóciában véglegesen lefújták a repülőtéri sztrájkokat miután a glasgow-i és az aberdeeni repülőtereken dolgozó szakszervezeti tagok elfogadták az új bérajánlatot. A megállapodás öt százalékos alapbéremelést és 500 font (232 ezer forintos) egyszeri kifizetést tartalmaz.

Franciaország: veszélyben a sportolók beutazása? 

A francia Autoroutes du Sud (ASF) és Vinci autópályák dolgozói nyári sztrájkokba kezdtek, tiltakozásul a munkaerő csökkenő létszáma miatt. A jellemzően hétvégi munkabeszüntetések már a hónap eleje óta tartanak és nehezítik meg, főként a nyaralásra indulók életét. Az egyelőre nem világos, hogy a következő hetekben sor kerül-e, a francia autópályákat érintő további sztrájkokra.

A párizsi repülőtereken szintén lehetnek fennakadások a közeljövőben: a szakszervezetek július 17-re munkabeszüntetést hirdettek, mindössze 10 nappal az olimpia kezdete előtt. A repülőtéri munkabeszüntetés késéseket okozhat a poggyászkezelésben, akárcsak a a check-inben a Roissy-Charles de Gaulle és az Orly repülőtereken, mindössze pár nappal a több ezernyi sportoló érkezése előtt.

A framcia repülőtéri dolgozók azt követelik, hogy a bónuszokat, amelyeket csak a személyzet egy szűk körének ajánlottak fel, a munkaadók a teljes kollektívára alkalmazzák.

Ráadásul a CGT-RATP nevű szakszervezeti tagok február 5-től szeptember 9-ig hét hónapos sztrájkfelhívást jelentettek be, amely az Ile-de-France-i busz- és metróhálózatot is érintheti – többek között az olimpia idején.

A francia szenátus azonban április 9-én elfogadott egy törvényjavaslatot, amely lehetővé teszi az állam számára, hogy évente meghatározott időszakokra betiltsa a közlekedési sztrájkokat, hogy elkerülje a fennakadásokat. Például az olyan nagyszabású sportesemények idején, mint az idei nyári párizsi olimpiai játékok.

Az állami tulajdonú tömegközlekedési vállalat dolgozói egyébként a magasabb bérekért harcolnak.

Hollandiát megbéníthatják a tömegközlekedési sztrájkok

Hollandia legnagyobb városaiban szeptember 12-re tömegközlekedési sztrájkot hirdettek az alacsonyabb nyugdíjkorhatár kiharcolásáért, ahogy további munkabeszüntetéseket is kilátásba helyeztek.

A munkabeszüntetések többek között érintik:

  • az amszterdami;
  • a hágai;
  • és a rotterdami járatokat.

    Mocsok, tömegnyomor, lehúzás: felkapott nyaralóhelyek, ahova kevesen mennének vissza

    Horvátország, Törökország, Egyiptom - sokan töltik a szabadságukat ezekben az országokban, és a többségük hajlamos dicsekedni. Az árnyoldalakról és a kellemetlenségekről azonban kevesebb szó esik, pedig bőven lenne miről beszélni.

    A részletekről ITT írtunk bővebben.