A dél-koreai SK 2020-ban nyitotta meg első, több mint kétszázmilliárd forintból épült akkumulátorgyárát Komáromban. Az üzemben fokozatosan bővült a termelés, így folyamatosan toboroztak, és a saját munkaerő mellett munkaerő-közvetítőkön keresztül is egyre több dolgozót vettek fel.

Az SK koreai vezetése annyira optimistán látta a jövőt, hogy egy második, még a komárominál is sokkal nagyobb gyár építéséről döntöttek, ez 2024 elején nyílt meg Iváncsán. 2023 végén azonban megbicsaklott az elektromos autók, így az akkumulátorok iránti kereslet, és az SK piaci pozíciója is romlani kezdett.

Fokozatosan egyre világosabbá vált, hogy a két gyár belátható időn belül nem fog olyan kapacitáson működni, amilyenre tervezték őket

- írta a Telex.

Az SK helyzetét jól mutatja, hogy az iváncsai gyárból 2024 májusában, nagyjából a sorozatgyártás elindulásával egy időben rúgtak ki 600 külsős dolgozót. Azóta folyamatosan érkeznek a hírek kisebb leépítésekről és arról, hogy a távozó dolgozókat nem pótolják.

Az elérhető adatok azt mutatják, hogy

  • a csúcson, 2024 áprilisában a két cégnek összesen 4146 alkalmazottja volt; 
  • a legfrissebb, novemberi számok szerint már csak 3581 főt foglalkoztattak,
  • vagyis hét hónap alatt 565 fővel csökken az SK belsős dolgozói száma.

A lap értesülései szerint a létszámcsökkentés november óta ugyanolyan, ha nem még gyorsabb ütemben folytatódik, mint előtte. Az 565 fős leépítés ráadásul csak a belsős, vagyis közvetlenül az SK-cégek alkalmazásában álló dolgozókra vonatkozik, a bérelt munkaerőre nem.

Úgy tudni, hogy fokozatosan a komáromi gyárból is elküldtek szinte minden külsőst,

a teljes cégnél összesen több mint ezer embert.

A cég belsős dolgozóinak létszámcsökkentése háromféleképpen zajlik:

  • bizonyos munkakörökben nem emelnek fizetést és várják, hogy minél több dolgozó magától felmondjon;
  • tavaly óta elkezdtek apróságokért kirúgni embereket, például olyanért, hogy valaki beteget jelentve hiányzott egy napot, de a következő munkanapjára nem hozott magával rögtön orvosi igazolást;
  • vannak ezen kívül olyanok is, akiket a szó leghagyományosabb értelmében elküldtek, akár egyoldalú felmondással, akár közös megegyezéses ajánlattal.

A magyar szabályok szerint havi 30 ember elküldése már csoportos létszámleépítésnek számít, amire külön szabályok vonatkoznak, az információk szerint erre tekintettel az SK havonta legfeljebb 29 főt épít le.

Az elmúlt napokban a laphoz olyan értesülés is eljutott, miszerint

az SK akár be is zárhatja a komáromi gyárát, termelést Iváncsára helyezheti át,

a lehetőség híre hetek óta kering az SK komáromi dolgozói között, akik a cégvezetéstől nem kaptak erre egyértelmű cáfolatot.

Erre utal, hogy

  • a komáromi gyárban az elmúlt időszakban elmaradtak a gépsorok korábban megszokott karbantartásai;
  • a mostani modellek gyártása áprilisban kifut, új modellek gyártásához pedig új gépsorokra lenne szükség, amelyek azonban egyelőre nem érkeztek Komáromba;
  • bizonyos komáromi dolgozók munkaszerződésében már Iváncsa szerepel a munkavégzés hivatalos helyszíneként, ami szintén egy későbbi áthelyezés előjele lehet.

Azért is akarhatják áttenni a termelést Iváncsára, mert az ottani gyár megnyitásához több tízmilliárd forint állami támogatást kaptak, és ha nem termelnének eleget, illetve elbocsátanák a dolgozókat, akkor vissza kellene fizetniük a támogatás egy részét.

A lap kérdéseire SK-t azt írta:

A gyáraink üzemelnek. Figyelembe véve az elektromos járművek piaci viszonyait és keresletét, terveink szerint az év során folyamatosan optimalizáljuk a gyártósorok működését, és rugalmasan reagálunk a vásárlói igények változásaira.

A KSH adatai azt mutatják, hogy az akkumulátorgyártást is magába foglaló villamos berendezések gyártása nevű ipari alág teljesítménye az elmúlt négy évben a következőképpen alakult:

a csúcsot jelentő 2023-as év után 2024-ben az infláció ellenére folyamatosan csökkent a Magyarországon legyártott villamos berendezések, köztük akkumulátorok értéke. Decemberben aztán egy brutális beszakadással három évvel ezelőtti szintre esett vissza a szektor teljesítménye.

Mivel Magyarországon ma még csak két nagy akkumulátorgyártónak van sorozatgyártása, a teljes ágazat teljesítményének visszaesése azt jelenti, hogy vagy a Samsung, vagy az SK, vagy mindkét cég gyártása visszaesett.