A bérelt lakásokban is bármilyen probléma előjöhet: magát a mosógép, betörik az ablak, elromlik a kazán - márpedig ezeket a bajokat mielőbb orvosolni kell. Kérdés lehet azonban, hogy a bérlőnek vagy a tulajdonosnak kell-e fizetnie.
Javítani kell? Vagy kuka az egész?
Baj esetén a lakásbérleti megállapodás a kulcs, a jogszabályi garanciákat bizonyos felülírhatja a szerződés. A lakástörvény szerint a tulajdonosnak kell fizetnie, ha a lakás ajtóinak, ablakainak, burkolatainak, lakásberendezéseinek pótlásáról, cseréjéről van szó.
Az albérlőnek pedig akkor, ha az előbbi említettet dolgok karbantartását, felújítását kell elvégezni. "Az egyedi szerződésekben e szabályokat figyelmen kívül lehet hagyni, azok csakis akkor érvényesek, ha másképp nem rendelkeztek a felek" - hívja fel a figyelmet dr. Sári Judit, a DAS Jogvédelmi Biztosító szakértője.
Például egy meghibásodott mosógép javítását - ha a bérleti szerződés nem mond mást - a bérlőnek kell állnia. Ha azonban teljesen tönkrement a gép és le kell cserélni, akkor a lakás tulajának kell újat vásárolnia.
Mielőbb szólni kell!
Bármilyen probléma merül fel a lakásban, a bérlőnek azonnal értesítenie kell a tulajdonost - például telefonon vagy e-mailben -, ha utóbbinak nincs kifogása, akkor meg kell egyezni vele a megoldásról. Ha esetleg a bérlő nem éri el a tulajdonost, akkor érdemes írásban, rövid határidő megadásával megkérni, felszólítani a hiba elhárítására.
Ha a tulajdonos erre nem reagál, akkor bérlőként, a bérbeadó költségére, a kiadásokat megelőlegezve a bérlő saját büdzsjéből is kicseréltetheti - az előbbi példánál maradva - a tönkrement mosógépet. Ugyanakkor ezt a kiadást számlával kell igazolnia egy esetleges vita elkerülése érdekében.