A műszaki megoldásnak köszönhetően kényelmesebbé és biztonságosabbá válik az egyébként kivilágítatlan útszakasz esti, éjszakai használata. A biciklisták napnyugta után és napkelte előtt is könnyedén követhetik az út nyomvonalát - tették hozzá a közleményben az MTI szerint.
A szemcsék a napsütéses órák számától függően 5-6 órán keresztül világítanak nagyobb fényerővel, de ezt követően is jobban láthatóvá teszik az utat. Az innovatív technológia alkalmazásával megtakarítható a közvilágítás kiépítésének költsége, a lámpák energiafogyasztása és fényszennyezése a kerékpárúton.
A kivitelezők az ideális arány kiderítése érdekében egyes részszakaszokon különböző méretű és mennyiségű szemcsét kevertek az út anyagába. A munkálatok október közepén kezdődtek meg, és néhány héten belül le is zárultak, így megindulhat a kísérleti jellegű beruházás tesztüzeme. A szakemberek a következő hónapokban folyamatosan figyelik az útfelület minőségének alakulását a téli hidegben, fagyokban.
"A közlekedés újító szemlélettel, innovatív technológiákkal tehető biztonságosabbá, tisztábbá, hatékonyabbá és kényelmesebbé. Az ITM erről nagyban is gondoskodik, egyebek mellett a ZalaZone járműipari tesztpálya megépítésével vagy az IC+ vasúti kocsik gyártásának támogatásával. A tárca kicsiben is szorgalmazza, bátorítja az innovatív megoldások kipróbálását, kedvező eredmény esetén meghonosítását, elterjesztését. A Magyar Közút projektjében használt anyag a felületre szórva fényt kibocsátó burkolatjelek készítésére, vagy átlátszó anyagba keverve lassítószigetek, járdák padkáinak fényfestésére is alkalmas lehet" - kommentálta a fejlesztést Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára elmondta:
Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója pedig arról beszélt, hogy "a világító útburkolat kipróbálását is az tette lehetővé, hogy a kormány 2018-tól bevonta társaságunkat a külterületi kerékpárutak fenntartásába. A gondjainkra bízott, több mint 1000 kilométernyi hálózat egységes színvonalú karbantartása mellett, a három éve indított Kísérleti Út- és Hídépítési Programunkban vizsgáljuk az innovatív megoldások széles körű használatának lehetőségét is. Az esztergomi beruházásban a szemcsék viselkedésének vizsgálata érdekében megvalósult a pályaszerkezet teljes cseréje, a beruházás összes költsége így is 25 millió forint alatt maradt. A próbaüzem tapasztalatai alapján, az úthasználók észrevételeit figyelembe véve döntünk arról, hogy a technológiát további szakaszokon is alkalmazzuk-e".