Október 29-én nyújtotta be a parlamentnek Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes az egyes adótörvények módosításáról szóló törvényjavaslatot. Ennek értelmében több adó mértéke is az infláció mértékével nő jövőre.

A javaslat az autósokat is érzékenyen érinti, ugyanis itt vezetik be először az inflációkövető emelést, amelynek értelmében az adó, valamint az illeték mértéke minden évben automatikusan növekszik anélkül, hogy a törvényt újra módosítani kellene. 

A törvényjavaslat szerint 2025-től az érintett adók mértéke a tárgyévet megelőző évi adó mértékének a tárgyévet megelőző év július hónapjára vonatkozó, a Központi Statisztikai Hivatal által közzétett fogyasztóiár-index előző év azonos időszakához viszonyított változásával emelt összege lesz.

A jogszabály szerint a NAV az aktuális adómértékekről szóló tájékoztatóját a honlapján teszi közzé a tárgyévet megelőző év október 31-ig. A 2025-re vonatkozó valorizált adómértékek esetén átmeneti rendelkezésként 2024. december 15 a határidő.

Idén júliusban 4,1 százalék volt a KSH által mért éves infláció, így ennyivel emelkedhet:

A dohánytermékek és a fűtőanyagok jövedéki adójára, valamint a cégautóadóra csak 2026-tól vonatkozik a fenti szabályozás, ez utóbbi esetében jövőre egy, az infláció mértékét jóval meghaladó emelést terjesztett be az Országgyűlés elé a kabinet.

Rosszul járnak jövőre a vállalkozások 

A törvényjavaslat a cégautóadó havi mértékét jövő év január elsejétől az alábbiak szerint állapítja meg, 2026-tól ezekre lenne majd bevezetve az inflációkövető emelés:

Kép: Economx

Mindez átlagosan 20 százalékos emelést jelent az idei évhez képest, ami jelentős költségnövekedés számos vállalkozás számára a regisztrációs adó és a gépjárműadó növekedése mellett.

Ha a konkrét számokat nézzük, akkor ekkora összeggel kell többet fizetni jövőre a különböző gépjárműtípusoknál:

Kép: Economx / Datawrapper

Legkevesebb tehát 3 ezer, de a nagyobb teljesítményű autóknál akár 16 ezer forinttal is többet kell majd fizetni havonta 2025-ben.

Ennyivel kell jobban a zsebükbe nyúlni az autósoknak

A gépjárműadó esetében már idén is történt egy változtatás, hiszen míg korábban elég volt két részletben, márciusban és szeptemberben megfizetni az adót, addig 2024-től már egy összegben, áprilisban be kellett ezt az összeget fizetni a költségvetésbe.

A gépjárműadó alapja a jármű teljesítménye kilowattban, amennyiben az adatokat csak lóerőben adták meg, akkor 1,36-tal kell osztani, és egész számra kell kerekíteni. Az adót azonban befolyásolja a jármű típusa, valamint a kora is.

A személygépkocsiknál a kor esetén egészen pontosan így néz ki jelenleg a szabályozás: 

  • a gyártás évében és az azt követő 3 naptári évben: 345 Ft/kW
  • 4–7. naptári évben: 300 Ft/kW
  • 8–11. naptári évben: 230 Ft/kW
  • 12–15. naptári évben: 185 Ft/kW
  • 16. naptári évben és az azt követő években: 140 Ft/kW

A NAV kalkulátora segítségével megnéztük, hogy egy fiatalabb és egy idősebb autótípus esetében hogyan változik majd jövőre a befizetett adó mértéke:

  • egy 14 éves 74 kilowatt teljesítményű Ford Focus 1.6 után az eddigi 13 690 Ft helyett jövőre 14 532 forintot,
  • egy 1 éves 110 kilowatt teljesítményű Audi A4 35 után pedig 37 950 Ft helyett 39 505 forintot kell majd fizetni.

Újabb adóemelést háríthatnak át a lakosságra, ezúttal a benzinkutasok

Jelentősen növekedhet jövőre az üzemanyagok ára egy adóemelés miatt, amelyet egy uniós szabály kényszerít ki.